ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

21:17 | ژوئن30 تهران

گونه ای آبزی با قدمت زیستی چند میلیون ساله در ایران مشاهده شد

تاریخ: 03:37, 19-06-2015.

تهران. جمعه، 19 ژوئن 2015 میلادی برابر با 29 خرداد 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، یک گونه آبزی با قدمت زیستی 100 تا 200 میلیون ساله در شهرستان گناباد در شرق ایران مشاهده شد.
بنابراین گزارش، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی دیروز گفت: این گونه نادر آبزی را اخیراً یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ایرانشهر در تعامل با حفاظت محیط زیست گناباد، مشاهده کردند.
حمید صالحی افزود: در بررسی و تحقیق میدانی از این گونه در آبگیرها و برکه های ایجاد شده از آب باران و گزارش های مردمی مشاهده یک گونه میگوی بچه وزغی برای اولین بار در آبگیرهای دشت بیدخت و کاخک انجام گرفت.
او گفت: بر اساس نظر محققان، این گونه آبزی پیش از این در سال های 1390 و 1391 در آذربایجان و سواحل چابهار نیز گزارش شد و یکی از قدیمی ترین گونه های زیستی و متعلق به دوران دایناسورها و با قدمت زیستی100 تا 200 میلیون ساله دارای ویژگی های زیستی منحصر به فرد و قابل توجه است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: رؤیت میگوی بچه وزغی می تواند در حفظ ذخایر ژنتیکی این گونه آبزی با ارزش در دنیا نقش ویژه ای ایفا کند.
صالحی افزود: میگوی بچه وزغی یک تا پنج سانتی متر طول و توانایی زیادی در رشد و تولید مثل دارد به گونه ای که در یک دوره زیست دو تا سه هفته ای به بلوغ و تولید مثل می رسد و می تواند تخم هایی با قابلیت مقاوم به خشکسالی تا دوره 20 ساله را تولید کند که پس از بارندگی و آبگیری مجدد آبگیرها و برکه ها، تبدیل به موجودات زنده می شوند که موجب طی و حفظ چرخه زیستی است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: