ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

18:17 | ژوئن30 تهران

شکایت یک دانشجوی دختر ایرانی از دولت نروژ

تاریخ: 10:01, 18-06-2015.

تهران. پنج شنبه، 18 ژوئن 2015 میلادی برابر با 28 خرداد 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، یک دانشجوی ایرانی که به دلایل واهی از نروژ اخراج شده است، از دولت این کشور به دادگاه اسلو شکایت کرده است.
بنابراین گزارش، حمیده کفاش، دانشجوی سابق دکترای مهندسی در دانشگاه علوم و فنآوری نروژ که همراه شماری دیگر از دانشجویان ایرانی، هشت ماه پیش از نروژ اخراج شده بود، اکنون در حال بازگشت به اسلو، پایتخت نروژ، است که در رابطه با تبعیض های آموزشی علیه ایرانیان، از مقامات نروژی به دادگاه اسلو شکایت برد.
خانم حمیده کفاش در گفتگو با خبرنگاران گفت: پلیسِ امنیتی نروژ به من و سیزده دانشجوی دیگر ایرانی نامه ای نوشت که در آن آمده بود: شما باید خاک نروژ را ترک کنید، زیرا ما تصور می کنیم که شما دانش هایی را در دانشگاه های نروژ به دست خواهید آورد که ممکن است منتهی به تولید سلاح های کشتار جمعی شود.
این در حالی است که پروژه دکترایی که حمیده کفاش روی آن تحقیق می کرد، نحوه کاهش اشاعه گاز گلخانه ای «دی اکسید کربن» در فرایند تولید آلیاژ آهن بود، که هیچ ربطی به تولید سلاح های کشتار جمعی ندارد.
کفاش گفت: نه تنها کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن در هوا برای محیط زیست مفید است، بلکه آلیاژی که ما با این روش درصدد تولید آن بودیم نیز کاملاً امن و بی خطر است. کلاً این یکی از پروژه های دوستدار محیط زیست به حساب می آمد.
از سال 2012 میلادی به این طرف، بیش از 50 دانشجوی ایرانی از نروژ به دلایل واهی اخراج شده اند، اما حمیده تصمیم گرفت که به این راحتی تسلیم نشود.
حمیده کفاش گفت: نروژ به این معروف است که کشوری آزاد است. از اینرو، بسیار شگفت آور است که چنین اتفاقاتی در نروژ رخ می دهد.
کفاش با کمک یکی دیگر از دانشجویان اخراج شدهِ ایرانی از نروژ طوماری را تهیه کردند و توانستند سیزده هزار امضا جمع آوری کنند و این طومار امضا شده را به دولت نروژ تحویل دهند.
آنان همچنین تبلیغات آنلاین را آغاز کردند و بیش از سه هزار نفر از آنان در شبکه جهانی اینترنت اعلام حمایت کرده اند. علاوه بر این، برخی از این حامیان کمک های مالی نیز ارسال کرده اند، که بالغ بر بیست هزار دلار شده است و جمع آوری این مقدار پول باعث شد تا حمیده کفاش بتواند یکی از بهترین وکیل های نروژ را برای دفاع از خود و سایر دانشجویان ایرانی استخدام کند.
کفاش گفت: وکیل یاد شده به من گفت، احتمال پیروزی شما در دادگاه هشتاد درصد است، اما دولت نروژ برخی اسناد سّری دارد که به وکلای مدافع یا موکلان آنان نیز آن را نشان نمی دهد. حمیده کفاش گفت: این بسیار مضحک است که ما بخواهیم از خودمان دفاع کنیم اما دولت نروژ اسناد و مدارکی را که علیه ما به قاضی دادگاه ارائه می کند به ما یا وکلای مان نشان ندهد.
خبرنگار افزود: دادگاه بخش اسلو در 17 ژوئن شکایت حمیده کفاش را استماع خواهد کرد. رسیدگی به این پرونده در دادگاه یاد شده از تاریخ مذکور آغاز خواهد شد و مدت سه روز طول خواهد کشید.
حمیده کفاش که مصِر است این پرونده را تا آخر دنبال کند، گفته است که حتی اگر ما در دادگاه اسلو شکست بخوریم، که بعید به نظر می رسد، من از هم اکنون خود را آماده کرده ام که رسیدگی به این پرونده را به دیوان عدالت اتحادیه اروپا ارجاع دهم.

به اشتراک گذاشتن اخبار: