ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

18:09 | سپتامبر20 تهران

لاوروف بازرسی از سایت های نظامی ایران را مربوط به امنیت آن کشور دانست

تاریخ: 04:05, 05-06-2015.

تهران. جمعه، 5 ژوئن 2015 میلادی برابر با 15 خرداد 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، وزیر امور خارجه روسیه در گفتگوی اختصاصی با شبکه بلومبرگ به سولات خبرنگار این شبکه درباره مسائل مختلف جهان از جمله تنش در روابط مسکو و واشنگتن ، مبارزه با تروریسم در عراق و یمن ، مذاکرات هسته ای و تحولات اوکراین پاسخ داد.
بنابراین گزارش، در قسمتی از این گفتگو لاوروف تاکید کرد: بازرسی از سایت های نظامی به امنیت ایران مربوط می شود.
خبرنگار بلومبرگ درباره ایران پرسید ضرب الاجل برای رسیدن به توافق نهایی هسته ای با ایران به سرعت نزدیک می شود. روسیه یکی از طرف ها در این گفتگوهاست. شما چه قدر مطمئن هستید که می توانیم تا ضرب الاجل تعیین شده به توافق برسیم؟
لاوروف گفت: اگر همه شرکت کنندگان یعنی پنج به علاوه یک و ایران به چارچوب سیاسی پایبند باشند، چارچوبی که دو ماه پیش توافق شد، در آن صورت ما می توانیم به خوبی در چارچوب زمانی تعیین شده یعنی تا پایان ژوئن این کار را انجام دهیم. اگر افراد در این مذاکرات بخواهند تا آخرین لحظه دنبال گرفتن امتیازی بیشتر از چارچوب سیاسی تعیین شده باشند، شاید ممکن نباشد این کار تا پایان ژوئن تکمیل شود.
مجری گفت: شما به نظر در مقایسه با گذشته اطمینان کمتری دارید؟
وزیر خارجه روسیه گفت: همانطور که گفتم اگر همه با آنچه توافق شده است یعنی به چارچوب سیاسی حاصل شده در لوزان پایبند باشند، کاملاً ممکن است این کار را تا پایان ژوئن به نتیجه رساند.
خبرنگار گفت: اگر توافقی حاصل نشود چه خواهد شد و خطر آن چیست؟
لاوروف گفت : ما همیشه کیفیت و مفاد توافق را بر ضرب الاجل های تعیین شده ارجحیت داده ایم. وقتی وزرا توافق کردند پایان ژوئن باید تاریخ رسیدن به هدف باشد، کاملاً به روشنی گفته شده که این اولتیماتوم برای ما نیست.
خبرنگار گفت:  مشکل این است که ظاهراً آمریکا و اتحادیه اروپا می خواهند پیش از برداشته شدن تحریم ها، روند راستی آزمایی انجام شود. آیا شما از روند راستی آزمایی پیش از برداشته شدن تحریم ها حمایت می کنید؟
لاوروف گفت: قطعاً ما از روند راستی آزمایی حمایت می کنیم.
خبرنگار گفت: پس شما این حرف ایرانی ها را قبول ندارید که می گویند تحریم ها باید فوراً برداشته شود؟
لاوروف گفت: توجه کنید دو چیز مختلف وجود دارد. یکی از آنها مربوط به روند راستی آزمایی است که ایران می گوید آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند از هر سایت مرتبط با برنامه هسته ای ایران بازرسی کند. برخی از طرف های غربی در این مذاکرات اصرار دارند نه فقط سایت های هسته ای باید برای بازرسی ها باز باشند بلکه باید سایت های نظامی نیز برای بازرسی باز باشند. این چیزی است که آنها باید میان خودشان بحث و گفتگو کنند. ما آماده کمک به آنها هستیم اما معتقد نیستیم که باید همه سایت های نظامی برای بازرسی باز باشند زیرا این مسئله به امنیت ایران مربوط می شود و کارشناسان می دانند که طرف دیگر یعنی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی دائمی به چه چیزی نیاز دارد. دسته دوم مشکلات این است که شما چگونه تحریم ها را بر می دارید، آیا این تحریم ها یکباره برداشته می شود یا گام به گام خواهد بود؟ ما فکر می کنیم زمانی که شورای امنیت توافق کلی را تایید بکند، باید همه تحریم هایی که سازمان ملل متحد وضع کرده است، برداشته شود، البته تحریم هایی که به خطر تکثیر و اشاعه مربوط نباشد. تحریم هایی که به خطر تکثیر و اشاعه ارتباط دارد، این دسته از تحریم ها می تواند در دومین مرحله برداشته شود یعنی زمانی که آژانس اولین گزارش خود را دو یا سه ماه بعد ارائه کرد. البته اینها همگی منوط به بحث های حرفه ای و فنی است که این توافق قرار است چگونه عملیاتی شود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: