تحقیق آمریکا در باره فروش هواپیما به ایران و نقص تحریم ها

تاریخ: 03:36, 04-06-2015.

تهران. پنج شنبه، 4 ژوئن 2015 میلادی برابر با 14 خرداد 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، آمریکا درباره فروش هواپیمای مسافربری به ایران و نقض تحریم ها علیه این کشور تحقیق می‌کند.
بنابراین گزارش، هلدینگ اِیرکپ اِن وی،  بزرگترین شرکت لیزینگ هواپیما در دنیا اعلام کرد در زمینه تحقیقات آمریکا درباره تحویل هواپیماهای مسافری ایرباس گروپ ان وی  و اینکه قبلاً نه فروند از هواپیماهای مزبور را به ایران فروخته است، همکاری می‌کند.
ایرکپ در اظهارنامه ای اعلام کرد: هواپیماها را شرکت ماهان ایر در تهران از النصر ایرلاینز، خریداری کرده است و شرکت عراقی نیز ظاهراً خودش هواپیماها را از ایرکپ گرفته است. ایرکپ افزود: اکنون به روند تحقیقات اداره نظارت بر اموال خارجی آمریکا کمک می کند. این سازمان در بیست و یکم ماه مه، شرکت های النصر و همچنین  هوانوردی اسکای بلو بِرد  را به علت تحویل نه فروند هواپیما به ایران جزء نقض کنندگان تحریم ها دانست.
ایرکپ با استناد به تحقیقات داخلی خود اعلام کرد: هیچ گونه نشانه ای دال بر آن وجود ندارد که شرکت یا هیچ یک از کارکنان آن از این انحراف آگاه بوده اند. ایرکپ کاملاً با روند تحقیقات که مراحل اولیه خود را طی می‌کند، همکاری خواهد داشت.
ایرکپ که دفتر آن در اسخیپول هلند قرار دارد، امروز اعلام کرد: اداره نظارت بر اموال خارجی آمریکا، نمایندگان این شرکت را برای ارائه اطلاعات از جمله درباره معامله های دیگری که ممکن است منجر به تحویل هواپیماها به ایران شده باشد، در روز بیست و هفتم ماه مه احضار کرده است.
همزمان با ادامه مذاکره قدرت های جهانی برای دستیابی به توافقی برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران، تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل (علیه این کشور) هنوز پابرجا است.
شرکت اسکای بلو برد، که مالک آن تاجری سوری به نام عصام شموت است، تاکنون به تماس ها در این باره پاسخ نداده است. محمد قاضی، از مقامات شیخ نشین رأس الخیمه امارات متحده عربی نیز در پاسخ به سؤالات با فرستادن ایمیلی اعلام کرد شرکت لیزینگی و چارتر «اسکای بلو برد» نزد مسئولان فرودگاه رأس الخیمه شناخته شده نیست.

به اشتراک گذاشتن اخبار: