ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

6:10 | مه17 تهران

مخالفت ایران با بازرسی از مراکز نظامی مخالفت فرانسه با توافق نامه را در پی دارد

تاریخ: 02:01, 28-05-2015.

تهران. پنج شنبه، 28 می 2015 میلادی برابر با 7 خرداد 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه گفت اگر ایران بازرسی از تأسیسات نظامی خود را رد کند فرانسه توافقنامه ( احتمالی )‌ درباره برنامه هسته ای ایران را نخواهد پذیرفت.
بنابراین گزارش، فابیوس این سخنان را یک هفته پس از آنکه رهبر ایران هرگونه بازرسی از این مراکز را منتفی دانست، بیان کرد.
وزیر امور خارجه فرانسه در برابر نمایندگان پارلمان فرانسه گفت: اگر مشخص نشود بازرسی از همه تأسیسات ایران از جمله مراکز نظامی این کشور می تواند انجام گیرد، فرانسه با توافقنامه ( احتمالی ) درباره برنامه هسته ای ایران موافقت نخواهد کرد.
فابیوس همچنین ابراز امیدواری کرد همه قدرت های بزرگ که در مذاکرات متعهد شده اند موضع فرانسه را اتخاذ کنند.
وی افزود: ما با توافق موافقیم اما با توافقی که به ایران امکان ساخت بمب اتمی را دهد مخالفیم. این موضع فرانسه- یک قدرت مستقل و یک قدرت صلح طلب است.
ایران و قدرت های بزرگ که بیش از 20 ماه است در چانه زنی های گسترده درباره برنامه هسته ای ایران متعهد شده اند، ماه آوریل در لوزان توافقنامه موقتی را امضا کردند که قرار است 30 ژوئن نهایی شود.
در توافق نهایی باید ماهیت کاملاً صلح آمیز برنامه هسته ای تهران تضمین شود و به ازای آن تحریم های بین المللی علیه این کشور لغو شود.
از آغاز مذاکرات که عمدتاً آمریکا و ایران آن را هدایت می کنند، فرانسه موضع سختگیرانه تری را در مقایسه با شرکای خود اتخاذ کرده است و بیم دارد واشنگتن امتیازات بسیاری را برای دستیابی به توافق تاریخی به ایران عطا کند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: