ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

6:36 | جولای07 تهران

ناخشنودی ایران از سفر اولاند به عربستان سعودی

تاریخ: 03:24, 22-05-2015.

تهران. جمعه، 22 می 2015 میلادی برابر با 1 خرداد 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، سفیر ایران در پاریس، سفر اولاند به عربستان در بحبوحه حملات جنگنده های سعودی به یمن را باعث تیره شدن وجهه فرانسه در ایران و خاورمیانه دانست.
بنابراین گزارش، نشریه نوول اوبسرواتور در مقدمه گفتگو با علی آهنی نوشت: به اعتقاد سفیر ایران در پاریس، فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه با سفر به ریاض در اوایل ماه جاری میلادی نوعی پیروزی سیاسی به عربستان سعودی پیشکش کرد. روز چهارم ماه مه فرانسوا اولاند به عربستان سعودی سفر کرد. این سفر بیست و چهار ساعته در دو بعد قابل بررسی است. از لحاظ دیپلماتیک، رئیس جمهور فرانسه در نشست شورای همکاری سلطنت های خلیج (فارس) که نگران نزدیک شدن واشنگتن و تهران هستند شرکت کرد. این نگرانی در حالی است که نفوذ ایران شیعه بیش از پیش در عراق و یمن که در آن سعودی ها ائتلافی را علیه شورشیان حوثی مورد حمایت ایران رهبری می کنند احساس می شود. از لحاظ اقتصادی، فرانسوا اولاند با ریاض در خصوص مجموعه ای از قراردادهای بزرگ برای شرکت های فرانسوی مذاکره کردتهران نگاه بسیار بدی به این سفر دارد. سفیر ایران در فرانسه پانزده روز پس از این سفر، برای ارائه تحلیل خود در این خصوص، نشریه نوول اوبسرواتور را پذیرا شد.
علی آهنی در پاسخ به این سئوال که قضاوت شما در خصوص سفر روز چهارم ماه مه فرانسوا اولاند به عربستان سعودی چیست گفت: از لحاظ اقتصادی، فرانسه فرصتی را غنیمت شمرد و برخی قراردادها را که در صورت چراغ سبز آمریکا می توانند نهایی شوند امضا کرد. اما باید گفت این سفر در حالی انجام شد که بمباران های سعودی در میان بی تفاوتی نهادهای اروپایی، باعث کشته شدن افراد بی گناه شده بود
سعودی ها این سفر را به عنوان تایید مداخله شان در یمن معرفی کردند. این امر چهره فرانسه را در ایران و خاورمیانه مکدر کرد. به این ترتیب، در روابط فرانسه و عربستان، فرانسه از لحاظ اقتصادی سود بدست آورد اما پیروزی سیاسی نصیب عربستان سعودی شد. 
در واقع، بر خلاف آنچه گفته می شود،‌ آمریکایی ها خاورمیانه را رها نکرده اند. آنها منافع خود را در این منطقه پیگیری می کنند و اکنون راهبرد ایجاد تفرقه در این نقطه از جهان را به متحدان منطقه ای شان واگذار کرده اند. در خصوص روابط بین فرانسه و عربستان سعودی، باید گفت که این روابط، جدید نیست و به زمان انتخاب رئیس جمهور میتران باز می گردد. در آن زمان، ثروتمندان پول های خود را از بانک ها بیرون کشیدند و پول سعودی ها جایگزین این کمبود شدفرانسه بر دموکراسی و حق زوال ناپذیر آزادی بیان تاکید می کند و اخیراً در شرایط سوء قصدها علیه نشریه شارلی ابدو شاهد آن بودیم اما آیا عربستان سعودی به این آزادی بیان و دموکراسی احترام می گذارد؟
آهنی در این باره که آیا نگران بازگشت تنش به روابط ایران و عربستان سعودی است یا نه گفت: بر خلاف عربستان سعودی، ما به دموکراسی و راه حل های سیاسی اعتقاد داریم. این اختلاف بزرگ بین ماست. تنش بین ایران و عربستان سعودی به نفع منطقه نیست. عربستان سعودی فرآیند آشتی ملی آغاز شده در یمن را به فنا داد. این اقدام خطر تضعیف مرزهای خود عربستان را به همراه دارد. ما باید تلاش کنیم این تنش ها کاهش یابد.
سفیر ایران در پاریس در خصوص سطح روابط ایران و فرانسه گفت: در طول مذاکرات اخیر هسته ای ما شاهد تحولات مثبتی بوده ایمعلت خشم فرانسوی ها در برخی مقاطع مذاکرات، رویکرد آمریکایی ها بود.  آمریکایی ها تلاش می کردند بدون اینکه متحدانشان را در جریان بگذارند، خودشان به تنهایی مذاکرات را هدایت کنند و این امر باعث حساسیت قابل درک فرانسه شد که قابلیت های های خودش را دارد اما من به انعقاد توافقی در خصوص برنامه هسته ای ایران خوشبین هستم به این شرط که گروه پنج بعلاوه یک صداقت خود را نشان دهد. اما فرانسه به اندازه کافی برای این احتمال آمادگی ندارد: زمینه های همکاری دو جانبه فراوانی بین دو کشور وجود دارد و مشاهده اینکه شرکت های فرانسوی بر خلاف شرکت های آمریکایی یا شرکت های سایر کشورهای اروپایی برای ایجاد آمادگی برای شروع همکاری با ایران در زمان مناسب، موضعگیری نکرده اند تاسف بار است. ما قراردادهای پرسودی با بوئینگ آمریکا داریم و چرا با ایرباس (فرانسه) چنین قراردادهایی وجود نداشته باشد؟

به اشتراک گذاشتن اخبار: