ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

18:03 | مه19 تهران

سازمان ملل خواهان نقش داشتن ایران در گفتگوهای آینده یمن شد

تاریخ: 16:44, 18-05-2015.


تهران. دوشنبه، 18 می 2015 میلادی برابر با  28 اردیبهشت 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن خواهان نقش مثبت ایران در گفتگوهای آینده یمن شد.
بنابراین گزارش، اسماعیل ولد شیخ احمد در گفتگو با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز درباره وضع تمدید آتش بس در یمن گفت: وی در پاسخ به این پرسش که در دیداری که با حوثی ها داشتید، آیا آنان تمایلی برای اجرای این قطعنامه ها دارند، گفت: در گفتگویی که با حوثی ها و دیگر گروه ها داشتم شاهد اعتراض قوی به این قطعنامه نبودیم. مسئله اساسی درباره گفتگو میان گروه های یمن است و سازمان ملل نیز شرایط را برای گفتگو میان این گروه ها تسهیل می کند. حل مشکلات در یمن به دلیل جنگ موجود در این کشور و اقدامات نظامی انصارالله و فرار دولت قانونی این کشور دشوار شده است. سازمان ملل به تلاش های خود برای حل و فصل سیاسی بحران یمن ادامه می دهد و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل خواهان نشست جدیدی در پایان ماه جاری شده است. همه گروه های یمنی تعامل مثبتی با مسائل مطرح شده ما داشتند. هر یک از این گروه آرای متفاوتی دارند و مسئله مهم این است که همه گروه ها بدون پیش شرط وارد گفتگوها شوند.
وی درباره اوضاع انسانی در یمن بیان داشت: اوضاع انسانی در یمن فاجعه بار است. توزیع سوخت در این کشور بسیار مهم است چرا که خودروهای آمبولانس و بیمارستان ها به سوخت و برق نیاز دارند. باید نیازهای دارویی بیمارستان ها تامین شود. مردم یمن با بحران غذایی شدیدی روبرو هستند. یمن پس از افغانستان دومین کشور به لحاظ سوء تغذیه در جهان است. در صورتی که این آتش بس در یمن تمدید نشود، پیامدهای وخیمی برای این کشور به همراه خواهد داشت هر چند که امید داریم این آتش بس تمدید می شود.
شیخ احمد در پاسخ به این پرسش که آیا رایزنی هایی با ایران برای حل بحران یمن داشته اید، گفت: با هر طرف خارجی که به حل بحران یمن کمک کند، گفتگو می کنیم. گفتگوهای مفصلی با معاون وزیر خارجه ایران و سفرای این کشور در سازمان ملل و صنعا داشته ایم. در این گفتگوها مسئله کمک های بشردوستانه ایران به یمن بررسی شده است. ما خواهان نقش مثبت ایران در گفتگوهای آینده یمن هستیم.
وی درباره عملکرد جمال بن عمر فرستاده سابق سازمان ملل در امور یمن بیان داشت: برخی ها می گویند عملکرد بن عمر در یمن شکست خورده بوده است ولی من چنین دیدگاهی ندارم. وی از سال 2011 تا 2015 فعالیت بزرگی در یمن داشت. فعالیت سازمان ملل در همکاری با شورای امنیت و شورای همکاری خلیج فارس بود و به نتایج مثبتی در یمن رسید. همچنان این فرصت را داریم که از طریق سیاسی به بحران در یمن پایان دهیم و هر روز که از جنگ در این کشور می گذرد فرصت برای رسیدن به راه حل سیاسی محدودتر می شود. قبل از این که اوضاع از کنترل خارج شود باید به راه حل برسیم.

به اشتراک گذاشتن اخبار: