ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

13:29 | جولای04 تهران

مایلزهانیگ: بکجانبه گرایی آمریکا تهدیدی برای سازمان ملل است

تاریخ: 12:27, 05-09-2018.


مایلزهانیگ نامزد پیشین انتخابات کنگره آمریکا، سیاست کاخ سفید را باعث انزوای ایالات متحده دانست و گفت: یکجانبه گرایی ترامپ تهدیدی برای سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی و زمینه ساز گسترش جنگ افروزی و نقض حقوق بشر است.
تهران.5 سپتامبر 2018 میلادی برابر با 14 شهریور 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ – خبرگزاری تلگراف ایران.
خبرنگار ایرنا روز چهارشنبه با مایلز هانیگ فعال سیاسی آمریکا مصاحبه انجام داد و خبرگزاری ایرتاگ این مطلب را بدون تغییر بازنشر می کند.
هانیگ می گوید: دولت ترامپ به سادگی از کنار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به برجام گذاشته و بر خلاف نظر این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، به دروغ ایران را به نقض قطعنامه شورای امنیت متهم می کند.
وی ادامه داد: در مسائل سیاست خارجی، همه روسای جمهوری آمریکا دروغ می گویند. ما بر اساس دروغ به جنگ می رویم. ما بر اساس دروغ قراردادهای تجاری می بندیم و روسای جمهوری وعده هایی می دهند که به ندرت قصد دارند آن را عملی کنند.
این فعال سیاسی آمریکا اضافه کرد: با این حال، هرگز در حافظه تاریخ اخیر خود، رئیس جمهوری را به یاد نداریم که دروغ گفتن روال هرروزه در همه امور داخلی و خارجی او شده باشد. واشنگتن پست بیش از 3000 دروغ ترامپ را از هنگام ورود به کاخ سفید شمرده است.
هانیگ با بیان اینکه مشاوران ارشد و وکلای ترامپ به طور آشکار به این دروغ گویی ها اعتراف می کنند، اظهار کرد: کلیان کانوایگ مشاور ترامپ سخنان دروغ رئیسش را «روی دیگر حقیقت» (‘alternate facts’) نامیده است. یا «رودی جولیانی» وکیل ترامپ می گوید «حقیقت حقیقت نیست.»
وی افزود: بنابراین اگر گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شود که اعلام کند که ایران مطابق با شرایط موافقتنامه هسته ای عمل کرده است، جای تعجب نخواهد بود که دولت ترامپ این یافته ها را نادیده گرفته و ادعا کند آنچه که خودش می گوید واقعیت دارد.

** پیامد سیاست آمریکا برای سازمان ملل
نامزد پیشین کنگره آمریکا در پاسخ به اینکه تناقض میان زیر پا گذاشتن قطعنامه های شورای امنیت توسط آمریکا و ریاست آن بر این شورا در ماه جاری چگونه قابل توجیه است، گفت: دیدگاه رئیس جمهوری ترامپ در مورد موافقت نامه های بین المللی با نظر وی در مورد واقعیت توازن قدرت موجود در عرصه بین المللی مطابقت دارد.
هانیگ ادامه داد: این دولت این ادعا را دارد که به دلیل استثنایی بودن آمریکا و اینکه نمونه ای از جامعه آرمانی و دمکراسی است، دیگران باید تابع خواسته ها و انتظارات آنها باشند، در غیر این صورت سزاوار مجازات هستند.
وی افزود: این پدیده البته به ترامپ منحصر نیست. اوباما و همین طور پیشینیانش، همه در این باورهای برتری جویانه اشتراک نظر داشته اند. امروز تفاوت این است که ترامپ چنان می تازد که بیشتر ملت ها با صراحت بیشتری راه خود را از تهدیدات کاخ سفید جدا می کنند.
عضو پیشین حزب سبز آمریکا اضافه کرد: هر چند تغییر در توزان قدرت بین المللی در آینده نزدیک دور از ذهن است اما ایالات متحده ممکن است با تغییراتی در جهان روبرو شود که آن را منزوی کرده و از روزهای «شکوه و جلال» آن، تنها یک خاطره باقی بماند.
هانیگ با اشاره به درخواست های آمریکا و دیگر متحدان غربی آن از ایران برای عدم توسعه توان دفاعی هم گفت: این کاملا ریاکاری است که انتظار دارند ایران بازوی نظامی خود را تقویت نکرده اما همزمان به رقیب آن چون عربستان سعودی انواع جنگ افزارها را بفروشند. این رویکرد، منطق زور است.
وی تاکید کرد: با این حال، این اراده دولت ایران است که تعیین کننده خواهد بود. دولت ترامپ فروش جنگ افزار به عربستان سعودی را ادامه خواهد داد، هر چند باید اذعان کرد که نفوذ، اعتبار و حتی شمشیر قدرت ایالات متحده کندتر خواهد شد.
این فعال سیاسی آمریکایی تصریح کرد: این که آمریکا رئیس شورای امنیت باشد، تغییر چندانی در سیاست های آن در خصوص قطعنامه ها و پیمان های بین المللی نخواهد داشت. هنگامی که ریاست برخی نهادها و کمیسیون های سازمان ملل در اختیار کشورهایی چون عربستان سعودی است که ریاست کمیته حقوق بشر را دارد، سوالات بزرگی درباره ارزش برخی از این کمیسیون ها و کمیته های این نهاد بین المللی به وجود می آید.
هانیگ درباره پیامدهای سیاست یکجانبه گرایانه ترامپ برای سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی هشدار داد و آن را زمینه ساز گسترش جنگ افروزی و نقض حقوق بشر دانست.
وی تصریح کرد: تردیدی نیست که آمریکا یکی از بزرگترین کمک کننده مالی به سازمان ملل متحد است. در دوران ترامپ می توانیم انتظار داشته باشیم که تعهد ایالات متحده به سازمان های بین المللی از جمله تأمین مالی این سازمان کاهش یابد.
نامزد حزب کنگره آمریکا از مریلند خاطرنشان کرد: این اقدام با کاهش نقش ایالات متحده در توافقنامه های بین المللی در مورد محیط زیست، توافق هسته ای ایران و تجارت هم راستا بوده است. اثر این رویکرد در کوتاه مدت، می تواند ویرانگر باشد که یک نمونه آن شانه خالی کردن از مسئولیت آمریکا از تعهدات بشر دوستانه در سرزمین فلسطین است.
آمریکا در ماه سپتامبر عهده دار ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود

به اشتراک گذاشتن اخبار: