ایران: جنگ دوم جهانی برای ایران فقط محنت، قحطی و کشتار داشت

تاریخ: 02:02, 08-05-2015.

تهران. جمعه، 8 می 2015 میلادی برابر با 18 اردیبهشت 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل در نشست مجمع عمومی این سازمان با موضوع گرامیداشت هفتادمین سالگرد پایان جنگ دوم جهانی گفت: در جنگ جهانی دوم ایران برای کشورهای متفق پل پیروزی بود، اما این جنگ برای ایران چیزی جز محنت، قحطی و کشتار در پی نداشت.
بنابراین گزارش، در این نشست که نمایندگان بیش از سی کشور جهان سخنرانی کردند، سفیر و معاون نماینده ایران در سازمان ملل گفت: قربانیان جنگ جهانی دوم بسیار فراتر از سربازان دولت های درگیر در این جنگ بوده و مردم برخی کشورها از جمله ایران بهای سنگینی در این جنگ پرداخته اند.
غلامحسین دهقانی توجه به مصائب تحمیل شده به کشورهایی مانند ایران در نتیجه این جنگ را حائز اهمیت ویژه دانست و گفت: حمله متفقین به ایران و اشغال این کشور، از جنبه های کمتر شناخته شده جنگ جهانی دوم است.
وی تاثیرات مخرب وسیع این اشغال بر حاکمیت سیاسی و توسعه اقتصادی ایران را مانند کشته شدن صدها هزار نفر از ایرانیان در جریان این تجاوز و اشغال، چه در هنگام مقاومت در برابر متجاوزان و چه در نتیجه شیوع قحطی و بیماری برای حاضران تشریح کرد.
سفیر ایران در سازمان ملل با یادآوری موضع ایران مبنی بر بیطرفی در جنگ، به نادیده گرفته شدن این موضع از سوی دولت های متفق اشاره کرد و با برشمردن دلایل این تجاوز، اشغال ایران را مایه مداخله در نظام سیاسی، نقض حق ایران بر بی طرف ماندن در جنگ، نقض حاکمیت کشور و نقض حق تعیین سرنوشت مردم دانست.
دهقانی با اشاره به اینکه متجاوزان کنترل امور مهم ایران در عرصه های سیاسی و اقتصادی را در دست گرفته بودند، به چنگ انداختن اشغالگران به مواد غذایی، سوخت و دیگر کالاهای اساسی ایران اشاره کرد که در نهایت باعث شیوع قحطی و بیماری در کشورمان شد و در ظرف چند سال جان صدها هزار ایرانی را گرفت.
وی تاکید کرد: ایران در آن جنگ برای کشورهای متفق پل پیروزی نامیده شد اما این جنگ برای خود ایرانیان چیزی جز محنت، قحطی و کشتار در پی نداشت.
دهقانی با یادآوری فرمایشی از مولای متقین حضرت علی علیه السلام با این مضمون که عبرت گرفتن از گذشته باعث انتخاب راه درست می شود، درس گرفتن جهانیان از این جنگ را خواستار شد و گفت: اگر کشورها به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کشورهای دیگر احترام می گذاشتند و به حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و نیز تهدید نکردن و توسل به زور در روابط بین الملل پایبند بودند، این فاجعه اتفاق نمی افتاد.
معاون نماینده ایران در سازمان ملل در پایان با یادآوری تجربیات تلخ ایران به عنوان یکی از اعضای پایه گذار ملل متحد از اشغال به دست قدرت های خارجی، بر اهمیت اصول و اهداف منشور ملل متحد از نظر ایران تاکید کرد و پایبندی کشورها به تعهداتشان تحت این منشور را خواستار شد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: