ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

19:34 | جولای04 تهران

عراقچی: در مذاکرات هسته ای توافقات لوزان را مکتوب می کنیم

تاریخ: 02:34, 06-05-2015.

تهران. چهارشنبه، 6 می 2015 میلادی برابر با 16 اردیبهشت 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: در لوزان به مجموعه ای از راه حل ها رسیدیم .
بنابراین گزارش، سید عباس عراقچی در گفتگو با کانال 2 تلویزیون جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات لوزان گفت: بیانیه لوزان یک بیانیه مطبوعاتی بسیار مختصری است و در آنجا نیز اشاره شده که تمام تحریم ها اعم از چند جانبه و یک جانبه که از سوی آنها اعمال شده است، مد نظر خواهد بود.
وی گفت: در متن توافق نهایی این مورد پذیرش است و مشاهده خواهد شد که تمام تحریم های اتحادیه اروپا، امریکا اعم از کنگره امریکا، دستورات اجرایی رئیس جمهور و تحریم های شورای امنیت همه اینها مد نظر قرار گرفته است و برداشته خواهد شد.  
عضو ارشد تیم هسته ای گفت: آنچه که به عنوان بیانیه مطبوعاتی لوزان در پایان مذاکرات صادر
شد، کلیتی بود از آنچه که اتفاق می افتد و همانطور که مشاهد شد این بیانیه یک صحفه و نیم، دو صفحه بیشتر نیست و بخشی از آن نیز مقدمات است.
وی افزود: اما توافق نهایی که ما خواهیم داشت بالای 20 صفحه فقط اصل توافق و تفاهم خواهد بود و فکر می کنم بالای 50 صحفه نیز ضمایم خواهد داشت  .
وی افزود: در لوزان به مجموعه ای از راه حل ها رسیدیم، راه حل هایی که در مذاکرات مفصل چندین ساعته میان وزرای خارجه بحث شد و در نهایت مورد توافق قرار گرفت.  
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: اکنون می دانیم یعنی در لوزان به این راه حل ها رسیدیم که در اراک چه اتفاق هایی قرار است بیفتد، یا در فردو و نطنز چه اتفاقی می افتد، بحث نظارت ها یا بحث رفع تحریم ها چگونه خواهد بود، تحریم های آمریکا، اروپا، شورای امنیت چگونه رفع خواهد شد و سر قطعنامه شورای امنیت چه خواهد آمد.
وی ادامه داد: همه اینها راه حل هایی است که در لوزان به آن رسیدیم و اکنون به دنبال این هستیم که این راه حل ها را مکتوب کنیم  .
عراقچی گفت: در نهایت پایان مذاکرات لوزان یک بیانیه مطبوعاتی دو صفحه ای صادر شد، این بیانیه هیچ متن خاصی نیست که بتواند ملاک قرار گیرد.  
وی افزود: اعلام کردیم که این راه حل ها وجود دارد و اشاره ای به این راه حل ها شده است و آنچه که ما اکنون روی آن کار می کنیم راه حل هایی است که در لوزان به آن رسیدیم و مختصر و تیتر آنها در بیانیه مکتوب شده است .

به اشتراک گذاشتن اخبار: