ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

20:31 | سپتامبر28 تهران

ایران هرگونه دخالت در یمن را تکذیب کرد

تاریخ: 14:35, 22-04-2015.

تهران. چهارشنبه، 22 آوریل 2015 میلادی برابر با 2 اردیبهشت 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری،  بر خلاف اعلام برخی رسانه ها، ایران فرستادن نیرو و تسلیحات را به یمن تکذیب و اعلام کرد یمنی ها قادرند که خودشان در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند.
بنابراین گزارش به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در پی اتهامات رسانه های غربی در مورد دست داشتن ایران در وقایع یمن، حسین شیخ الاسلام، مشاور دیپلماتیک رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک فارسی موضع رسمی تهران را در مورد مناقشه یمن شرح داد.
حسین شیخ الاسلام گفت: از آغاز بمباران یمن توسط عربستان سعودی، رسانه های غربی کمپین گسترده ای با هدف دست داشتن ایران در مناقشه یمن به راه انداختند، این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی در امور داخلی یمن مداخله نمی کند. ما نه سلاح به آنجا فرستاده ایم و نه نیرو. همه اظهارات در مورد ارسال تسلیحات ایران به حوثی ها، توطئه ای از جانب آمریکا، رژیم اسرائیل و عربستان سعودی است تا قیام مردم یمن را که برای آزادی و استقلال خود مبارزه می کنند، سرکوب کنند.
وی افزود: یمنی ها قادرند و مصمم هستند بدون هیچ گونه اجبار خارجی، درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند.
خبرگزاری عصر ایران پیشتر اعلام کرد به ادعای منابعی در فرماندهی نیروی دریایی آمریکا، 9  کشتی جنگی ایرانی که حامل تسلیحات هستند، به سمت سواحل یمن حرکت می کنند. اگر ناوهای ایرانی به یمن بروند و مقصد این تسلیحات، حوثی ها باشند، در این صورت احتمال درگیری هایی بین ناوهای سعودی و ایرانی وجود دارد.
ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی 26 مارس گذشته عملیات نظامی موسوم به طوفان قاطعیت را به منظور مهار پیشروی های انصارالله و متحدان آنها یعنی نظامیان وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن، آغاز کردند.
انصارالله بخش های وسیعی از یمن، از جمله صنعا، پایتخت این کشور را تحت کنترل خود درآورده اند و عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن را به فرار از کشور و پناه بردن به ریاض وادار کردند.
شورای امنیت سازمان ملل هفته گذشته قطعنامه ای تصویب کرد که در آن از انصارالله خواسته شده است از مناطقی در یمن که به تصرف خود درآورده اند، عقب نشینی کنند. این قطعنامه تحریم هایی از جمله تحریم تسلیحاتی بر ضد حوثی ها وضع کرده است.
این قطعنامه با اکثریت آرا به تصویب رسید. 14 کشور عضو شورای امنیت به این قطعنامه رأی مثبت دادند. روسیه به این قطعنامه رأی ممتنع داد و اعلام کرد که این تحریم تسلیحاتی باید علیه همه طرف های درگیر اعمال شود، نه فقط حوثی ها.

به اشتراک گذاشتن اخبار: