ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

9:45 | اکتبر06 تهران

دیدار امیر عبداللهیان با حافظ منافع مصر در ایران

تاریخ: 16:57, 16-04-2015.

تهران. پنج شنبه، 16 آوریل 2015 میلادی برابر با  27 فروردین 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، معاون عربی و افریقای وزارت امور خارجه ایران در دیدار خالد عماره رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری عربی مصر در تهران درباره روابط دوجانبه ایران و مصر و آخرین تحولات منطقه به‌ ویژه اوضاع جاری در یمن گفتگو کرد.
بنابراین گزارش، حسین امیرعبداللهیان با اشاره به شرایط حساس منطقه و جایگاه مهم و تأثیرگذار مصر در جهان اسلام و دنیای عرب، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، امنیت منطقه را در قالب یک مجموعه به هم پیوسته در نظر گرفته است و امنیت کشورهای منطقه را متأثر از همدیگر و حلقه‌های تکمیلی می‌داند؛ از این رو، ایران و مصر به عنوان دو کشور بزرگ و تعیین‌کننده، نقش و مسئولیت اساسی در حفظ ثبات و استقرار امنیت در منطقه دارند.
وی افزود: آنچه امروزه در صحنه یمن می‌گذرد، شرایطی بسیار پیچیده و خطرناک است و هوشیاری و درایت همه طرف‌ها را می‌طلبد.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که جنگ جاری علیه کشور یمن به عنوان باتلاق عمیق، می‌تواند پیامدهای خطرناک و جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد و گسترش شعله آن به نقاط دیگر، امنیت کل منطقه را با تهدید جدّی مواجه کند.
وی گفت: ما شاهد برخی رفتارهای خردمندانه کشورهای منطقه هستیم؛ با وجود این، انتظار داریم که مصر به عنوان کشوری اسلامی و عربی، کمک بیشتری به‌ منظور تسریع در جستجوی رهیافت سیاسی برای یمن و جلوگیری از ادامه کشتار و گسترش درگیری انجام دهد.
معاون وزیر خارجه ادامه داد: این قابل قبول نیست که مصر در تحولات یمن خود را در مقابل مردم یمن قرار دهد.
وی افزود: بدون تردید، رهبران قاهره برای آینده روابط عربی خود، اهمیت زیادی قائل هستند و مناسبات نزدیک مصر با مردم یمن، مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.
وی گفت: تبدیل صحنه یمن به عرصه جدیدی برای رشد نیروهای افراطی همسو با تشکیلات داعش و بانیان و حامیان آن، منافع و حاکمیت بسیاری را تحت تأثیر قرار خواهد داد و حملات کور و نابود کردن مؤسسات و زیرساخت‌های این کشور اسلامی از جانب هر طرف خارجی یا داخلی، هزینه سنگینی را بر کل منطقه، جهان اسلام و دنیای عرب تحمیل خواهد کرد.
امیرعبداللهیان افزود: ما نگران امنیت سعودی و منطقه هستیم؛ ایران امنیت منطقه، سعودی و مصر را یکپارچه می‌بیند و از اتخاذ رویکرد نظامی در منطقه نگران هستیم.
رئیس دفتر حفاظت منافع مصر نیز در این دیدار، با اشاره به تحرکات افراط‌ گرایانه و پدیده خشونت‌طلبی در منطقه، خطر منازعات طایفه‌ای و نژادی را به عنوان طرح مرموز دشمنان اسلام از دیرباز یادآور شد و اهمیت رایزنی و همکاری نزدیک ایران و مصر را خاطرنشان کرد .
وی همچنین با تبیین مواضع مصر در قبال تحولات منطقه بر اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کرد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: