نظربایف ایران را شریک خوب و دوست قزاقستان نامید

تاریخ: 11:10, 14-04-2015.

تهران. سه شنبه، 14 آوریل 2015 میلادی برابر با  25 فروردین 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، رئیس جمهور قزاقستان در دیدار هیئت ایرانی به ریاست وزیر امور خارجه آن کشور ایران را شریک خوب و دوست خود خطاب کرد.
بنابراین گزارش، وی افزود: ما می دانیم و دستاوردهای اخیر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران حاصل رویکرد جدید و تلاش‌های فراوان دستگاه دیپلماسی ایران است
نورسلطان نظربایف در این دیدار گفت: با وجود تحریم‌های ایران روابط خوبی میان دو کشور وجود دارد و ما برای روابط خود با ایران احترام زیادی قائل هستیم.
رئیس جمهور قزاقستان تأکید کرد: از حقوق مشروع جمهوری اسلامی ایران همیشه حمایت کرده و خواهیم کرد.
وی تکمیل پروژه خط آهن مشترک میان قزاقستان، ترکمنستان و ایران را مورد توجه قرار داد و گفت: این پروژه می تواند ما را به آب‌های خلیج فارس متصل کند.
نظربایف سفر هیئت ایرانی به قزاقستان را برای تقویت همکاری‌های دوجانبه فرصت مناسبی دانست و افزود: با همکاری و تبادل نظر با یکدیگر می توانیم موانع رشد مناسبات را از میان برداریم.
رئیس جمهور قزاقستان ضمن استقبال از دعوت آقای روحانی برای سفر به ایران ضمن پذیرفتن آن تأکید کرد: این سفر در زمان مناسب انجام خواهد شد و امیدوارم تا آن زمان زمینه های لازم برای موفقیت مراودات دو کشور در همه ابعاد فراهم شود.
وی همچنین افزود: استفاده از ابزار دیپلماتیک و گفتگو بهترین روش برای حل و فصل درگیری‌های منطقه‌ای به‌ویژه در سوریه و یمن است.
در این دیدار وزیر امور خارجه ایران نیز از حمایت‌های قزاقستان از حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و همچنین حمایت این کشور از روند مذاکرات ایران و 1+5 تقدیر کرد و گفت: قزاقستان به عنوان یک کشور دوست همواره در کنار مردم ایران بوده است و از این بابت از شما سپاسگزاریم.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با اشاره به سفر سال گذشته دکتر روحانی به قزاقستان گفت: مصمم هستیم تا توافق‌های صورت گرفته در آن سفر را قبل از سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران عملیاتی کنیم.
وی افزود: برای اینکه سطح تبادلات تجاری دو کشور را به پنج میلیارد دلار و بالاتر افزایش دهیم نیازمند فراهم کردن بسترهای مناسب هستیم که در این زمینه نقش شما منحصر به فرد است.
ظریف با اشاره به نگرانی‌ها و تهدیدهای مشترک دو کشور در زمینه هایی مانند افراط‌ گرایی و تروریسم گفت: آمادگی داریم همکاری‌های کاملی در برخورد با این مشکلات با قزاقستان داشته باشیم.
در این دیدار همچنین ظریف ضمن تبیین آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته ای، به تحولات منطقه‌ای به‌ویژه در سوریه و یمن پرداخت و راه حل سیاسی مورد نظر ایران را برای رئیس جمهور قزاقستان تشریح کرد.
همکاری‌های دو کشور در چارچوب سازمان همکاری‌ شانگهای و همچنین موضوعات مربوط به دریای خزر نیز از جمله محورهای گفتگوی ظریف با نظربایف بود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: