ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

8:08 | مه17 تهران

کری خواستار عدم مداخله کنگره در مذاکرات ایران شد

تاریخ: 08:24, 13-04-2015.

تهران. دوشنبه، 13 آوریل 2015 میلادی برابر با  24 فروردین 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه از نمایندگان کنگره این کشور خواست بدون مداخله، اجازه دهند گفتگوها با ایران به منظور محدود کردن برنامه هسته ای این کشور کامل شود.
بنابراین گزارش به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، کری قصد دارد روزهای دوشنبه و سه شنبه نمایندگان کنگره را از مشخصات توافق به دست آمده پس از هشت روز مذاکره سخت در سوئیس در اوایل این ماه، مطلع کند.
کری در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی بی اس در پاسخ به پرسشی درباره روایت متفاوت مقامات ایران درباره آن چه که مورد توافق قرار گرفت، اعلام کرد: من حقایق را تشریح خواهم کرد.
طرفین تلاش می کنند تا سی ام ماه ژوئن به یک توافق جامع نهایی دست یابند.
وزیر امور خارجه آمریکا افزود: هر چیزی که من تشریح کرده ام، یک حقیقت است و من پشت آن خواهم ایستاد. در نهایت، این واقعاً توافقنامه نهایی است که آن را مشخص خواهد کرد.
وزارت امور خارجه آمریکا دوم ماه آوریل با انتشار یک فکت شیت در حالی که کلیات توافقنامه در لوزان اعلام می شد، خشم ایران را برانگیخت.
به نظر می آمد این فکت شیت متفاوت از درک ایرانی ها از توافق باشد.
کری افزود: ما این بار در مورد توافق موقت، اختلافات، روایات متضاد، هر آن چه که شما می خواهید آن را بنامید، داشتیم.
براساس توافقی که در ماه نوامبر سال 2013 به دست آمد، ایران در ازای کاهش محدود تحریم ها، بخش هایی از برنامه هسته ای خود را متوقف کرد.
وی در عین حال تاکید کرد ایران به مفاد توافق موقت سال 2013 پایبند بوده است.
کری گفت: ایران ثابت کرده است که به یک توافق می پیوندد و سپس به توافق پایبند می ماند.
وی افزود: بنابر این، در شرایطی که ما وارد دو ماه و نیم آخر مذاکرات می شویم، این مهم است.
در حالی که کنگره روز دوشنبه از تعطیلات خود باز می گردد، انتظار می رود برخی از نمایندگان طرحی را پیش ببرند که خواهان تأیید هر گونه توافق توسط کنگره است و احتمالاً تهدید کنند تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال خواهند کرد.
کری افزود: من فکر می کنم افراد باید صبر کنند و به ما اجازه دهند بدون مداخله مذاکره کنیم و بتوانیم در طول دو ماه و نیم، این کار را به پایان برسانیم.

به اشتراک گذاشتن اخبار: