ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

16:57 | سپتامبر22 تهران

روزنامه کریستین ساینس مانیتور تست ایران شناسی منتشر کرد

تاریخ: 12:09, 07-04-2015.

تهران. سه شنبه، 7 آوریل 2015 میلادی برابر با  18 فروردین 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، روزنامه کریستین ساینس مانیتور یک تست ایران شناسی را در پایگاه اینترنتی خود قرار داده است با این عنوان که چقدر ایران را می شناسید و نوشت این تست را انجام دهید تا اطلاعات بیشتری در مورد ایران کسب کنید.
بنابراین گزارش، این روزنامه آمریکایی پیش از طرح سوالات نوشت در ماه های اخیر توجه جهان به ایران جلب شده است در حالی که این کشور با وجود تحریم های فلج کنند غرب و تهدید حمله پیشگیرانه اسرائیل، همچنان برنامه هسته ای خود را پیش می برد. اما واقعاً چقدر از تاریخ و جایگاه ایران در خاورمیانه اطلاع دارید؟
سئوال اول این تست این بود که ایران مدرن در قلب سرزمین های کدام امپراطوری باستانی قرار دارد. پاسخ درست امپراطوری فارس بود که در توضیح آن آمده است امپراطوری فارس در 550 سال پیش از میلاد توسط کوروش کبیر پایه گذاری شد. این امپراطوری دویست سال به طول انجامید و از یونان و لیبی در غرب تا هند و چین در شرق کشیده شده بود.
سئوال دوم این بود که دین برتر در ایران چیست که پاسخ درست آن اسلام شیعه است و در توضیح آمده است تقریباً نود درصد از جمعیت ایران شیعه هستند. سنی ها نه درصد و یک درصد باقی مانده را بهایی ها، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان تشکیل می دهند.
سئوال بعدی این بود که از میان فرش، مواد شیمیایی، مواد غذایی و نفت کدام یک صادرات اصلی ایران را تشکیل می دهند که پاسخ صحیح نفت است. در این تست توضیح داده شده است که تقریباً هشتاد درصد از صادرات ایران را نفت خام و فرآورده های نفتی تشکیل می دهد.
سئوال چهارم این بود که یکی از شخصیت های اصلی در تاریخ ایران مدرن محمد مصدق است. وی چه کسی است؟ در پاسخ آمده است وی نخست وزیر ایران بود که صنعت نفت این کشور را ملی کرد و در توضیح آن نوشته شده است مصدق شرکت نفتی ایران و انگلیس را از صنعت نفت ایران کنار زد و آن را ملی کرد و این کار موجب خشم دولت انگلیس شد. وی همچنین برای تقویت نظام دموکراتیک ایران و ملت تلاش کرد و اختیارات شاه را محدود کرد.
سئوال بعدی این تست این بود که دولت مصدق در کودتای سال 1953 سرنگون شد. کدام کشور بازیگر اصلی اجرای این کودتا بود. پاسخ صحیح این تست آمریکا بود و در توضیح آن آمده است آیزنهاور، رئیس جمهور وقت آمریکا با پافشاری انگلیس به سیا برای سرنگونی دولت منتخب مصدق و به نفع حکومت شاه، چراغ سبز نشان داد. مصدق سرنگون و متهم به خیانت شد. رژیم شاه تقریباً سی سال دیگر باقی ماند اما حکومت به شدت غیرمردمی وی زمینه را برای وقوع انقلاب اسلامی فراهم کرد.
سئوال ششم این بود که در چه سالی انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست و به حکومت شاه پایان داد که البته پاسخ درست سال 1979 بود. در توضیح آمده است که پس از دو سال اعتصاب و اعتراض طیف گسترده ای از مردم ایران بر ضد حکومت شاه، وی سرانجام مجبور شد در ژانویه 1979 از کشور خارج شود. دو هفته پس از آن، آیت الله روح الله خمینی(ره)، رهبر انقلاب اسلامی از تبعیدگاه خود در فرانسه به کشور بازگشت و جمهوری اسلامی را تشکیل داد.
سئوال هفتم این بود که گرچه آمریکا نام ایران را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داده است اما این کشور به صورت آشکار فقط در یک جنگ درگیر شد. این جنگ با کدام کشور بود. پاسخ صحیح عراق بود و در توضیح آن آمده است جنگ ایران و عراق در سپتامبر 1980 با تهاجم عراق به ایران آغاز شد، زمانی که صدام حسین، رئیس جمهور وقت عراق تلاش کرد از هرج مرج ایجاد شده در دوران انقلاب اسلامی ایران بهره برداری کند و مرزهای عراق را گسترش دهد. این جنگ تا اوت 1988 ادامه یافت و تبدیل به طولانی ترین جنگ در قرن بیستم شد. این جنگ مرزهای دو کشور را تغییر نداد اما در آن مدت بیش از نیم میلیون ایرانی وعراقی جان خود را از دست دادند.
سئوال بعدی این بود که آیت الله خمینی(ره) در سال 1989 درگذشت. چه کسی به عنوان رهبر ایران جانشین وی شد؟ که البته پاسخ صحیح آیت الله علی خامنه ای است. در توضیح آن آمده است آیت الله خامنه ای که سومین رئیس جمهور، جمهوری اسلامی ایران بود یک روز پس از درگذشت آیت الله خمینی جانشین وی شد. آیت الله خامنه ای همچنان در این مقام است.
و سئوال آخر این بود که در ژوئن 2009، ایرانی ها در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور به خیابان ها ریختند. نام این جنبش چه بود. پاسخ صحیح جنبش سبز است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: