ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

17:13 | اکتبر06 تهران

گسترش روابط تجاری و اقتصادی ایران و هند

تاریخ: 14:06, 06-04-2015.

تهران. دوشنبه، 6 آوریل 2015 میلادی برابر با  17 فروردین 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، معاون وزیر بازرگانی هند گفت: هم اکنون مبادلات تجاری میان هند و ایران 15 میلیارد دلار است که حدود 11 میلیارد دلار از آن به واردات نفت خام از ایران اختصاص دارد.
بنابراین گزارش، آقای راجیو کِر پس از دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: امیدواریم بتوانیم در شرایط جدید روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را افزایش دهیم و شاهد افزایش تبادل کالا میان دو کشور باشیم.
وی موانع غیرتعرفه ای، تحریم ها و کم بودن فرصت های تجاری میان دو کشور را از اصلی ترین عوامل گسترش نیافتن روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تاکنون برشمرد و گفت: بناداریم با رفع موانع موجود روابط دو کشور را توسعه دهیم و سعی می کنیم فرصت های تجاری دو کشور عملی شود.
همچنین غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، کریدور شمال جنوب و ترانزیت را به عنوان اصلی ترین محور مذاکره با معاون وزیر بازرگانی هند بیان کرد.
وی افزود: هند علاقه مند گسترش فعالیت های اقتصادی در منطقه آزاد چابهار است و در مرحله نخست سرمایه گذاری ها در این منطقه اقداماتی را انجام داد که اتاق بازرگانی آماده حمایت و به نتیجه رساندن اقدامات هند در چابهار است.
شافعی گفت: باتوجه به اینکه قرار است خطوط کشتیرانی میان هند و ایران فعال شود و کالاهای هندی مانند ادویه جات، چای و برنج به مقصد افغانستان و آسیای میانه حمل شود پیشنهاد کردیم حمل و نقل کالا در این مسیر دوطرفه باشد و باتوجه به نیاز هند به سیمان و تولید آن در ایران پیشنهاد کردیم سرمایه گذاری های مشترکی در خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان برای تولید سیمان انجام و محصول آن به هند منتقل شود.
وی توسعه حمل و نقل ریلی و جاده ای را باتوجه به شرایط جدید از دیگر موضوعات مورد بحث در مذاکره با معاون وزیر بازرگانی هند بیان کرد و افزود: باتوجه به شرایط جدید آینده متفاوتی را برای ایران متصوریم از اینرو به هندی ها توصیه کردیم از این فرصت جدید بیش از گذشته استفاده کنند.
شافعی گفت: اجرای تعرفه های ترجیحی میان دو کشور می تواند موجب تحول در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور شود و همچنین اکنون بهترین زمان برای اجرایی کردن موافقتنامه اجتناب از مالیات مضاعف در مبادلات است.
سفیر هند، رئیس میز ایران در وزارت خارجه هند، نماینده بانک بی سی او هند و اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این دیدار حضور داشتند.
هیئت هندی که در برنامه از پیش تعیین شده به ایران سفر کرده است پس از قرائت بیانیه ایران و 1 + 5 برنامه های خود را در ایران فشرده تر کرده است طوری که خارج از برنامه پیش بینی شده قرار است فردا دیدارهایی با مسئولان بانک مرکزی، حمل و نقل ریلی رجاء و کشتیرانی ایران داشته باشند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: