ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

19:28 | مه19 تهران

آمریکا: بهترین راه حل مساله اتمی ایران همچنان روش دیپلماتیک است

تاریخ: 16:29, 26-03-2015.

تهران. پنج شنبه، 25 مارس 2015 میلادی برابر با  6 فروردین 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، سخنگوی کاخ سفید گفت زمانی که از رئیس جمهور درباره تلاش های جاری برای رسیدن به توافق دیپلماتیک با ایران تا پیش از ماه مارس پرسش شد، وی به این حقیقت اشاره کرد که ما می توانیم از نزدیک شروط این توافق را مشاهده کنیم. در صورتی که این توافق، توافقی سیاسی باشد، تعهداتی خاص برای انجام کارهایی خاص را شامل می شود و تعهد به این شروط بسیار اهمیت دارد. 
بنابراین گزارش، وی گفت: در عین حال رئیس جمهور به روشنی گفته است که تعهداتی که از ایرانیان می خواهیم، همان هایی هستند که می توانیم با اعضای کنگره، جامعه و متحدانمان از جمله اسرائیل در میان بگذاریم. از این رو، من نمی خواهم در خصوص فرایند پیش داوری کنم یا اینکه بگویم توافقی به دست نمی آید. ولی قطعاً می خواهیم و انتظار داریم که اگر توافقی به دست آید، شامل تعهداتی ملموس و خاص از سوی ایرانیان باشد.
ارنست گفت: ما به دنبال تعهداتی ملموس از سوی ایرانیان هستیم و رئیس جمهور نیز متعهد است که این تعهدات را با کنگره و متحدانمان در میان بگذارد. ما بیش از یک سال است که مذاکراه می کنیم و اگر ایران در موضعی باشد که بتواند واقعاً تعهدی بدهد، دلیلی ندارد که بیش از این بخواهیم تاخیر کنیم.
وی درباره اینکه اگر توافقی به دست نیاید چه می شود، آیا جنگی در می گیرد یا نه گفت: البته ما این فرصت را خواهیم داشت تا ارزیابی کنیم اوضاع در اول آوریل به چه شکلی خواهد بود. گام های لازم بعدی برای حفظ منافع امنیت ملی آمریکا چه خواهد بود. امیدواریم این بدان معنا باشد که بتوانیم روی جزئیات توافق سیاسی کار کنیم که امضا شده است. رئیس جمهور همچنین صحبت از این کرده است که اگر توافق به دست نیاید، تمایل دارد براساس اوضاع جاری، با کنگره برای اعمال تحریم های بیشتر و همکاری با جامعه جهانی برای اجرای آنها همکاری کند. باور ما همچنان بر این است که راه دیپلماتیک برای حل و فصل این مساله، بهترین راه برای تامین منافع امنیت ملی آمریکا و حل و فصل نگرانی های جامعه جهانی در خصوص برنامه اتمی ایران است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: