ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

23:00 | سپتامبر20 تهران

شناسايي سومين سد تاريخي کاشان

تاریخ: 16:46, 20-03-2015.

تهران. جمعه، 20 مارس 2015 میلادی برابر با 29 اسفند 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، سومین سد تاریخی شهرستان کاشان ایران با حدود هزار سال قدمت در شهر جوشقان قالی شناسایی شد.
بنابراین گزارش، پیش از2 سد تاریخی قهرود و قمصر توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کاشان گفت: این سد با 38 متر طول و عرض تاج 10 و نیم متر به بلندی 6 متر بر روی رودخانه گله رود در ارتفاعات کوه های دربند و روبند در13 کیلومتری شمال غربی شهر جوشقان قالی ساخته شده است.
آقای سرمدیان با اشاره به اینکه در ساخت این سد از مصالح سنگ و ملات ساروج استفاده شده است افزود: در ضلع شرقی و در بخش پایینی این سد 2 کانال وجود دارد که به نظر می رسد دارای 2 تنوره کنترل و هدایت آب باشد.
وی گفت: مطالعات در خصوص تعیین قدمت دقیق این سد در آینده نزدیک با حمایت مالی شهردار شهر جوشقان قالی انجام خواهد شد.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان افزود: هم اکنون کار مستندنگاری و مطالعات توسط کارشناس باستان شناس این اداره برای ثبت در فهرست ملی به عنوان سومین سد شناسایی شده در منطقه درحال انجام است.
آقای سرمدیان همچنین افزود: مسیر دسترسی به این سد دارای جاذبه های زیبای طبیعی و فرصت مناسبی است تا با برنامه ریزی جامع، در زمینه تبدیل به یک منطقه گردشگری اقدام کرد.
شهر جوشقان قالی در 80 کیلومتری شهر کاشان در استان اصفهان قرار دارد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: