ایران و سازمان ملل دومین مرحله آموزش کشاروزی روستائیان حوزه دریاچه ارومیه را آغاز کردند

تاریخ: 13:08, 19-03-2015.

تهران. پنج شنبه، 19 مارس 2015 میلادی برابر با 28 اسفند 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، دومین مرحله آموزش کشاروزی پایدار برای روستائیان حوزه دریاچه ارومیه براساس امضای سند همکاری میان معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران و آقای گری لوئیس نماینده سازمان ملل در تهران آغاز شد.
بنابراین گزارش، و براساس این سند همکاری که با حمایت مالی یک میلیون دلاری ژاپن و نظارت دفتر عمران سازمان ملل اجرایی می شود آموزش کشاورزان 34 روستای حوزه دریاچه ارومیه برای مصرف بهینه منابع آب این دریاچه با همکاری ژاپن در دستور کار قرار می گیرد .
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رعایت اصول محیط زیستی در حفاظت از منابع آب حوزه دریاچه ارومیه را از مهمترین برنامه های آموزشی روستاییان در این حوزه دانست و گفت: براساس این تفاهم نامه همکاری حدود 50 هکتار معادل 10 درصد از مساحت کل زمین های کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه تحت پوشش کشاورزی پایدار قرار می گیرد.
معصومه ابتکار با بیان اینکه در مرحله نخست آموزش کشاورزان 41 روستا با موفقیت به اتمام رسیده است از استمرار این نوع آموزش‌ها خبر داد و ابراز امیدواری کرد: کشاورزان بتوانند در مرحله دوم نیز سهمی از آب جاری را به عنوان حق آبه دریاچه ارومیه برگردانند.
وی از کشاورزان و روستاییان استان‌های آذرباییجان شرقی و غربی که تحت پوشش این نوع آموزش ها قرار می گیرند خواست با مشارکت هرچه بهتر در مصرف بهینه آب و استفاده از الگوی کشت مناسب دولت را در احیای دریاچه ارومیه کمک کنند.
ابتکار اصلاح الگوی کشت، لایروبی رودخانه ها و احیای تالاب‌های اطراف، تثبیت خاک و مدیریت صحیح منابع آب و همچنین توقف توسعه سدسازی را از دیگر برنامه هایی دانست که دولت برای نجات دریاچه ارومیه با جدیت آنها را دنبال می کند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید براینکه در این برنامه های آموزشی، کشاورزان روستایی به هیچ وجه متضرر نمی شوند گفت: تلاش روستاییان در این خصوص بسیار با اهمیت است.
در این مراسم همچنین نماینده مقیم سازمان ملل در تهران ضمن تشکر از تلاش‌های دولت ایران برای احیای دریاچه ارومیه گفت: برنامه هایی که هم اکنون با همکاری دولت ژاپن صورت گرفته است حمایت از تکمیل فرآیندهاست.
آقای گری لوئیس در خصوص همکاری دولت ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه افزود: دولت ژاپن دورنمای خیلی خوب و قوی در زمینه همکاری با دولت ایران و سازمان ملل نشان می دهد و دولت ژاپن با این حمایت تعهد خودش را به حفظ محیط زیست و نیز دوستی خود با ایران و همکاریش با سازمان ملل را به نمایش گذاشته است .
وی گفت: محیط زیست مرز ندارد و ما به دنبال مشارکت همه دولت های دیگر هستیم، همه ما نیازمند استفاده از هوای سالم، آب پاک و غذای کافی هستیم و این مسئله ای جهانی است و من از همه دولت ها درخواست می کنم که برای این فرآیند محیط زیستی همکاری کنند.
سفیر ژاپن در ایران نیز در این مراسم گفتدولت ژاپن همین الان هم در پروژه های مختلفی در ایران در مسائل محیط زیستی مانند احیای دریاچه ارومیه، احیاء و حفاظت از تالاب انزلی و همچنین پروژه های مرتبط با صرفه جویی در مصرف انرژی و مدیریت آلاینده ها همکاری دارد .
آقای هانه‌دا در خصوص نحوه عملکرد کشاورزان افزود: ما شاهد مشارکت داوطلبانه کشاورزان هستیم و این خیلی امیدوار کننده است چون مشارکت داوطلبانه کشاورزان من را به یاد فرآیند چرخه خودکنترلی کیفیتی صنایع در ژاپن می اندازد و فرآیندهایی که چنین خودکنترلی دارند حتماً موفق خواهند بود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: