ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

7:31 | مه21 تهران

هشدار عفو بين الملل به ايران در مورد طرح های ازدياد جمعيت

تاریخ: 18:09, 12-03-2015.

تهران. پنج شنبه 12 مارس 2015 میلادی برابر با 21 اسفند 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، روزنامه گاردین نوشت سازمان عفو بین الملل می گوید طرح های مربوط به تغییر قوانین تنظیم خانواده، زنان را به ماشین تولید بچه تبدیل خواهد کرد.
بنابراين گزارش، به نقل از پایگاه اینترنتی اين روزنامه انگليسی در مقاله ای به قلم سعید کمالی دهقان، ایران در اقدامی که گروه های حامی حقوق بشر می گویند زنان این کشور را ده ها سال به عقب می برد و آنها را تبدیل به ماشین تولید بچه می کند، در تلاش است قوانین مربوط به تنظیم خانواده را که عقیم سازی داوطلبانه را ممنوع می کند و مانع دسترسی به وسایل جلوگیری از بارداری می شود تغییر دهد. مجلس ایران در نظر دارد دو طرح جداگانه را با هدف افزایش جمعیت بررسی کند. اما عفو بین الملل در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر کرد هشدار داد این طرح ها نادرست هستند و اگر به تصویب برسند اقدامات تبعیض آمیز بر ضد زنان را تشدید می کنند و سلامتی آنها را به خطر می اندازند.
ایران به مدت دو دهه است که برنامه کنترل جمعیت موثری را در پیش گرفته است که شامل انجام رایگان عمل وازکتومی و وسایل جلوگیری از بارداری رایگان و آموزش برنامه های تنظیم خانواده بوده است.
این قانون جدید به شعار مشهور "دو فرزند کافی است" در این کشور پایان می دهد. این تغییر رویه پس از آن اتخاذ شد که آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران به شدت از برنامه تنظیم خانواده انتقاد کرد و آن را تقلیدی از سبک زندگی غربی دانست و خواستار دو برابر شدن جمعیت ایران شد. این طرح ها با توجه به حمایت وی احتمالا تصویب خواهند شد.
حسیبا حاج صحراوی، معاون بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل گفت: مقامات ایران فرهنگ خطرناکی را ترویج می کنند که در آن زنان از حقوق اصلی خود محروم می شوند و به آنها به جای آن که به چشم انسانی با حق تصمیم گیری در مورد بدن و زندگی خود نگریسته شود به چشم ماشین تولید بچه نگریسته خواهد شد.
این طرح میزان زاد و ولد را افزایش خواهد داد و با ممنوعیت جراحی با هدف عقیم سازی دائمی به جز در مواردی که سلامتی را به خطر می اندازد، مانع کاهش جمعیت خواهد شد. در این طرح مجازات های سنگینی برای پزشکانی که چنین اعمال جراحی را انجام می دهند در نظر گرفته شده است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: