ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

3:35 | مه21 تهران

كاهش صادرات گل و گياه ايران

تاریخ: 16:24, 12-03-2015.

تهران. پنج شنبه 12 مارس 2015 میلادی برابر با 21 اسفند 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، رئیس اتحادیه گل و گیاه ايران از صادرات 110 میلیون دلاری گل و گیاه خبر داد.
بنابراين گزارش، سلطان محمدی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به این که سال گذشته 150 میلیون دلار گل و گیاه از کشور صادر شد افزود: صادرات گل و گیاه امسال در مقایسه با سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است.
وی قاچاق گل و گیاه به ايران را از مهمترین عوامل افزایش واردات و کاهش صادرات دانست و گفت: گرچه وزارت جهاد کشاورزی واردات گل و گیاه را به کشور ممنوع کرده است اما انواع و اقسام گل و گیاه قاچاق در گلفروشی ها عرضه می شود که همین مورد به تولید و صادرات آسیب زده است.
رئیس اتحادیه گل و گیاه ايران افزود: انواع و اقسام ارکیده، لاکی بامبو و گیاهان بن سای به صورت قاچاق وارد می شود که این واردات با توجه به آمار قابل توجه تولید گل و گیاه در ايران که معادل 2 میلیارد و 100 میلیون شاخه گل است و آسیب جدی به تولید کنندگان وارد کرده است.
سلطان محمدی گفت: این گونه ها به راحتی در داخل کشور تکثیر و تولید می شوند اما از آنجا که قیمت گل های وارداتی کمتر از قیمت تولیدات داخل است می تواند تهدیدی جدی برای تولیدات داخلی باشد.
وی افزود: زمانی که گل و گیاه با قیمت ارزانتر وارد می شود دیگر تولید کننده رغبتی برای تولید ندارد این مسئله تولید کنندگان گل و گیاه را متضرر کرده است.
رئیس اتحادیه گل و گیاه ايران تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید در برابر واردات گل و گیاه مقاومت و مبادی واردات قاچاق را شناسایی و مسدود کند تا تولید کنندگان حضور موفق تری در زمینه تولید گل ها و گیاهان جدید در کشور و در بازارهای جهانی داشته باشند.
سلطان محمدی گفت: تولید کنندگان به لحاظ دانش فنی و تجهیزات شرایط مطلوبی دارند و به راحتی می توانند گل و گیاهانی که در کشورهایی مثل هلند و مالزی تولید می شود، تکثیر و عرضه کنند.
وی برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های گل و گیاه را اقدام دیگری برای افزایش تولید و فروش دانست
8500 تولید کننده گل و گیاه در کشور فعالند که 2250 گلخانه آن در استان تهران مستقر است.
جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تولید انواع گل و گیاه در جهان در مقام هفدهم و از لحاظ صادرات در جایگاه 107 قرار دارد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: