ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

22:35 | اکتبر05 تهران

ايران اروندرود و رود كارون را پاكسازی كرد

تاریخ: 15:28, 10-03-2015.

تهران. سه شنبه 10 مارس 2015 میلادی برابر با 19 اسفند 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، امسال چهار فروند مغروقه از اروند رود و 10 فروند از رودخانه کارون ايران خارج‌ شد. 
بنابراين گزارش، عبداللهی مدیر کل بندر و دریانوردی خوزستان گفت:  به تازگی مغروقه‌ای با نام ماشاالله که یکی از مغروقه‌های مناطق خطرساز به شمار می‌آید از نوع دوبه موتوردار به طول 48، عرض 9 و ارتفاع 23 متر از اروند رود خارج‌سازی شده است. 
وی افزود: خارج‌سازی این مغروقه بمنظور افزایش ایمنی آبراه اروند بوده که به همت متخصصان و کارشناسان این اداره کل انجام شده است. 
مدیر کل بندر و دریانوردی خوزستان تصریح‌کرد: این مغروقه‌ها به عنوان یکی از مهمترین موانع ایمنی آبراه اروند به شمار می آیند که پس از سال‌های جنگ تحمیلی به علت عدم خارج سازی، مشکلاتی را در زمینه تردد شناورها به وجود آورده‌اند. 
وی با اشاره به شناورسازی مغروقه های خارج سازی شده از رودخانه های اروند و کارون، عنوان کرد: شناورسازی مغروقه‌های خانیان (به عنوان بزرگترین مغروقه اروند رود)، کارون بار و ماشاالله از سال 92 آغاز و در حال حاضر خارج‌سازی مغروقه ماشاالله به همت متولیان و نظارت بنادر خوزستان انجام شده است. 
عبداللهی به خارج سازی لوله‌های پل بعثت هم اشاره و خاطرنشان کرد: این لوله‌ها مربوط به بقایای شمع کوبی پل احداثی بر روی رودخانه اروند در زمان جنگ تحمیلی بوده است که در نزدیکی بندر اروندکنار قرار دارد و توسط قرارگاه عملیاتی جنوب غرب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران در حال خارج سازی است.
عملیات خارج سازی مغروقه های جنگ تحمیلی از سال 1372 در رودخانه های کارون و اروند آغاز شد و تاکنون 147 فروند مغروقه از این دو رودخانه خارج و شناورسازی شده است. 

به اشتراک گذاشتن اخبار: