آمادگی بلاروس برای افزايش واردات از ايران

تاریخ: 12:31, 04-03-2015.

تهران. چهارشنبه 4 مارس 2015 میلادی برابر با 13 اسفند 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، وزیر صنایع بلاروس در دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و بلاروس از آمادگی برای واردات محصولاتی مانند میوه خشک، ماهی، دارو، ادوات ماشین‌سازی، متالوژی و سایر محصولات صنعتی و کشاورزی از ایران خبر داد.
بنابراين گزارش، ویتالی میخایلوویچ ووک با اشاره به برگزاری نشست مشترک هیات بلاروسی با مسئولان اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: وضعیت اقتصادی فعلی ایجاب می‌کند شرکت‌ها در مورد بنانهادن اتحادیه‌های مشترک، ساخت کارخانه و پروژه‌های مشترک همکاری کنند در این زمینه اتاق‌های بازرگانی دو کشور می توانند نقش مهمی ایفا کنند.
وی با بیان این‌که بلاروس علاقه‌مند است پروژه‌های خود را با سرمایه‌های ایران به انجام برساند، تاکید کرد: امروز برخی شرکت‌های ایرانی با سرمایه 700 میلیون دلاری طرح‌های بزرگی را در بلاروس انجام داده‌اند و از وزیر صنعت ایران تقاضا می‌کنم مشکلات مالی شرکت‌های ایران را از طریق بانک توسعه تجارت و صندوق ضمانت برطرف کند.
وزیر صنایع بلاروس با اشاره به مبادلات تجاری دو کشور گفت: ایران و بلاروس در سال میلادی گذشته، 100 میلون دلار تبادلات تجاری داشته‌اند که متناسب با پتانسیل‌های دو کشور نیست و
سرمایه‌گذاری مشترک دو جانبه باید افزایش یابد و به سطح یک میلیارد دلار برسد.
وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های بلاروسی آماده هستند در زمینه صادرات کالا به ایران و هم سرمایه‌گذاری با ایران مشارکت کنند.
در ادامه این نشست معاون وزیر کشاورزی بلاروس نیز در سخنانی کوتاه یادآور شد: بلاروس 80 درصد نیاز به محصولات غذایی‌ را خودش تولید می‌کند و مهم ترین اقلام صادراتی ما گوشت است.
وی با بیان اینکه ایران می‌تواند محصولات زیادی را به بلاروس صادر کند، خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی مانند خشکبار و میوه که در ایران تولید می‌شود، می‌تواند وارد بازارهای بلاروس شود و ایران هم می‌تواند در زمینه خرید گوشت گاو که در سردخانه نگهداری شده، با بلاروس همکاری کند.
وی در پایان به علاقه‌مندان برای مشارکت در زمینه صادرات و واردات محصولات غذایی میان دو کشور گفت: متقاضیان باید حضوری به بلاروس مراجعه کنند تا ما در مورد صادرات و واردات برنامه‌ریزی کنیم.
در ادامه این نشست، معاون اتاق بازرگانی بلاروس با بیان این‌که دو کشور می‌توانند در برگزاری نمایشگاه با هم همکاری کنند، اظهار کرد: وظیفه این اتاق ایجاد زمینه مناسب برای دیدار و مذاکره شرکت‌های سرمایه‌گذار دو کشور است ، این دیدارها به نفع دولت‌های دو کشور تمام می‌شود و کاملا آماده‌ایم که با شرکای ایران همکاری و مساعدت داشته باشیم.
در پایان این نشست نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد: وزارت صنعت قصد دارد با همکاری شرکت‌های معتبر خارجی در ایران ماشین‌آلات معدنی به‌ویژه دامتراک تولید کند؛ البته چینی‌ها اصرار زیادی دارند که در این زمینه با ما مشارکت کنند، اما من از شرکت‌های بلاروسی دعوت می‌کنم در مناقصه‌ها حضور داشته باشند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: