ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

10:43 | جولای01 تهران

وجود اختلافی اساسی بين آمريكا و اسراييل در باره برنامه هسته ای ايران

تاریخ: 17:38, 03-03-2015.

تهران. سه شنبه 3 مارس 2015 میلادی برابر با 12 اسفند 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری رویترز تاكيد كرد ایران برای دستیابی به یک موافقتنامه هسته ای باید متعهد به توقف قابل تایید فعالیت هسته ای خود دست‌کم برای 10 سال شود.
وی افزود با این حال ممکن است موافقتنامه نهایی به دست نیاید.
بنابراين گزارش، اوباما در مصاحبه با رویترز که در کاخ سفید انجام شد تصریح کرد اختلاف برسر سخنرانی برنامه ریزی شده بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا که قرار است روز سه شنبه انجام شود و در آن در مخالفت با موافقتنامه با ایران نیز اظهاراتی مطرح شود یک عامل دردسر ساز است اما روابط آمریکا و اسرائیل را برای همیشه نابود نخواهد کرد.
وی گفت:‌ اختلافی اساسی بین دولت من و دولت اسرائیل برسر چگونگی دستیابی به هدف مشترک جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای وجود دارد. در حقیقت اگر ایران مایل به توافق با تعداد سال های دو رقمی برای حفظ برنامه هسته ای خود در وضع کنونی باشد و بخش هایی از آن را از وضع موجود کاهش دهد، اگر ما شاهد چنین اقداماتی از سوی ایران باشیم و این اقدامات قابل تایید باشد ، دیگر نیاز نخواهد بود هیچ گام دیگری برداریم تا تضمینی بر این مسئله باشد که آنها سلاح هسته ای ندارند.
اوباما افزود هدف آمریکا این است که اطمینان یابد آنها ( ایرانی ها ) برای دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته ای دست‌کم یک سال زمان نیاز خواهند داشت.
اسرائیل نگران آن است که دیپلماسی باراک اوباما درقبال ایران به این دشمن دیرینه اسرائیل ( ایران ) اجازه دهد به تسلیحات اتمی دست یابد.
واشنگتن و برخی متحدانش به ویژه اسرائیل گمان می کنند ایران از برنامه هسته ای غیر نظامی خود به عنوان پوششی برای دستیابی به توانایی ساخت تسلیحات هسته ای استفاده می کند. این در حالی است که ایران چنین ادعاهایی را رد می کند و می گوید برنامه هسته این کشور صرفاً اهداف صلح آمیز را دنبال می کند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: