ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

13:59 | جولای05 تهران

مقامات ايران و آمريكا مذاكرات هسته ای را سازنده خواندند

تاریخ: 16:50, 24-02-2015.

تهران. سه شنبه، 24  فوريه  2015 میلادی برابر با 5 اسفند 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، یک مقام ارشد آمریکایی روز دوشنبه گفت کشورش در مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور، برخی پیشرفت ها داشته است ولی دو طرف اعلام کردند هنوز کار زیادی برای انجام دادن باقی مانده است.
بنابراين گزارش، مذاکره کنندگان ایرانی و شش قدرت جهانی توافق کردند روز دوشنبه هفته آینده دور جدید گفتگوها را در مکانی که هنوز مشخص نشده است از سر گیرند. 
ظریف به خبرگزاری فارس گفت: ما در سه روز گذشته، با نمایندگان پنج به علاوه یک، به خصوص با آمریکایی ها مذاکراتی جدی داشته ایم؛ ولی هنوز راه زیادی برای رسیدن به توافق نهایی باقی است.
یک مقام ارشد آمریکایی نیز در گفتگو با خبرنگاران گفت: این مذاکرات،‌ جدی مفید و سازنده بود و پیشرفت هایی داشتیم ولی هنوز راه زیادی در پیش داریم؛‌ ما در برخی موضوعات،‌ پیشرفت های سریعی داشتیم و به همین لحاظ می توانیم برای رسیدن به نتیجه نهایی،‌ تلاش کنیم.
مذاکراه کنندگان امیدوارند تا پیش از ضرب الاجل 31 مارس به توافق نهایی دست یابند ولی مقام آمریکایی یاد شده گفت: این نگرش، به این معنا نیست که به سوی توافقی برویم که همه جانبه نباشد و همه موضوعات مد نظر رئیس جمهور را در بر نداشته باشد.
این مقام آمریکایی افزود: باید اطمینان لازم از دست نیافتن ایران به سلاح هسته ای،‌ حاصل شود و این هدف، به ضرب الاجل ربطی ندارد بلکه یک هدف است.
ایران که ادعای تلاش برای ساخت سلاح هسته ای را رد می کند امیدوار است رسیدن به توافق، این کشور را از تحریم های اقتصادی برهاند.
ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و هلگا اشمید مدیر سیاسی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفتگوها حضور داشتند.
برخی از جزئیات این مذاکرات منتشر شده است ولی ضرب الاجل تعیین شده، بین آمریکا و متحد همیشگی آن، اسرائیل، اختلاف ایجاد کرده است که این مذاکرات را خطرناک تلقی می کند.
آمریکا نیز اسرائیل را به تضعیف موضع واشنگتن متهم کرده است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: