ديدار روحانی با وزير خارجه چين

تاریخ: 11:59, 16-02-2015.

تهران. دوشنبه، 16  فوريه  2015 میلادی برابر با 27 بهمن 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، رئیس جمهور ايران با اشاره به اهمیت راهبردی همکاری‌های تهران - پکن در توسعه و امنیت منطقه‌ای، گفت: چین از آغاز، همکاری‌های بسیار خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته است و امروز به مقطعی رسیده‌ایم که باید این روند را به سمت همکاری راهبردی در تمام زمینه‌ها هدایت کنیم.
بنابراين گزارش به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ايران، آقای روحانی در دیدار وانگ یی، وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تاریخچه روابط خوب چین و ایران را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هرگز فراموش نمی‌کند، اظهار داشت: امیدواریم با همکاری چین و در قالب مذاکرات با 1+5 بتوانیم هر چه سریع‌تر شاهد توافقی جامع باشیم که علاوه بر تأمین حقوق ملت ایران، زمینه تفاهم و همکاری‌های بین‌المللی را افزایش دهد.
آقای روحانی با تأکید بر اراده دو کشور و مذاکرات خود با همتای چینی در جهت توسعه همکاری‌های راهبردی، اظهار داشت: در زمینه‌های مهم صنعتی، علمی، فناوری، گردشگری، توسعه راه آهن و بندرها، انرژی، فناوری‌های نو و کشاورزی و همچنین همکاری‌های بانکی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی میان دو کشور وجود دارد که می تواند موجب تحرک مناسبات و همکاری‌ها شود.
وانگ یی وزیر امور خارجه خلق چین نیز در این دیدار با ابلاغ سلام گرم رئیس جمهور کشورش به آقای روحانی و با تأکید بر اهتمام پکن به ایجاد روابط عمیق و مستحکم با جمهوری اسلامی ایران گفت: چین مصمم است سطح همکاری‌ها و مناسبات خود را در همه زمینه‌ها با ایران به سطح همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ارتقا دهد.
وی همچنین با اشاره به سفر آینده رئیس جمهور چین به جمهوری اسلامی ایران افزود: این سفر با توجه به اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده است می‌تواند در توسعه روابط دو کشور تأثیر تاریخی بگذارد.
وزیر امور خارجه چین در ادامه با اشاره به اراده ایران برای فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای و تلاش برخی کشورها برای ایجاد مانع در مسیر توسعه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: رهبری جمهوری اسلامی ایران و جنابعالی بارها به جامعه بین‌المللی تأکید کرده‌اید که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و این رویکرد در حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران بسیار مؤثر است.
وانگ اظهار امیدواری کرد که مذاکرات اخیر هر چه زودتر به توافق جامع بینجامد تا این مسئله دخالت‌های خارجی را در مسیر توسعه ایران برطرف کند و تهران به عنوان کشور بسیار مهم در صحنه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای هر چه بیشتر نقش‌آفرینی کند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: