ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

11:47 | جولای03 تهران

سفرای كشورهای خارجی در ايران از آثار باستانی خوروين بازديد كردند

تاریخ: 09:44, 10-02-2015.

تهران. سه شنبه، 10  فوريه  2015 میلادی برابر با 21 بهمن 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، سفیران و کارداران کشورهای مختلف با حضور در موزه ملی ایران از نمایشگاه آثار باستانی خوروین بازدید کردند.
بنابراين گزارش، در نشستی که پیش از این بازدید برگزار شد، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ايران با بیان اینکه اموال فرهنگی تاریخی به عنوان ابزاری برای فرهنگ سازی و هویت بخشی به ساکنان آن جامعه شناخته می‌شود گفت: ما نیز به عنوان مسئولان حوزه فرهنگ و میراث موظف به صیانت از این آثار ملی برای آیندگان هستیم.
مسعود سلطانی فر افزود: به همین منظور سازمان های بین المللی تخصصی از جمله یونسکو اقداماتی انجام داده اند که از آن جمله می توان به تصویب کنوانسیون 1990 درخصوص ممانعت از ورود، صدور و مالکیت غیرقانونی اموال فرهنگی ـ تاریخی اشاره کرد.
وی گفت: این کنوانسیون کشورها را ملزم به حفظ هویت بومی خود و رعایت حقوق فرهنگی کشورهای دیگر می کند. 
رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: آثار باستانی منطقه خوروین که از کشور خارج شده بود بخشی از قطعه گمشده از فرهنگ بومی ایران است که با تلاش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ايران و کمک و همکاری مقامات و مسئولان بلژیکی به ایران بازگشت و چرخه هویت خود را کامل کرد. 
سلطانی فر افزود: امیدواریم این حرکت برای همه دولت ها و ملت های فرهنگ دوست دنیا الگو و منشا استرداد اموال فرهنگی به خاستگاه اصلی خود باشد. 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست پیش از بازدید حدود 50 نفر از سفیران و کارداران از نمایشگاه آثار باستانی خوروین با اهدای لوح از سفیر بلژیک در تهران قدردانی کرد.
چهار دی امسال 349 شی تاریخی فرهنگی که به صورت غیرقانونی از ایران خارج و به بل‍ژیک منتقل شده بود پس از پیگیری های قضایی و حقوقی که بیش از 30 سال به طول انجامید به ايران بازگردانده شد.
اشیای خوروین، اشیایی سفالی و مفرغی متعلق به 3 هزار سال پیش است که از روستای خوروین در ساوجبلاغ استان البرز به دست آمده و اکنون در نمایشگاهی در موزه ملی ایران به نمایش درآمده است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: