ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

10:57 | مه19 تهران

گسترش مبادلات اقتصادی و بازرگانی ايران و تركيه

تاریخ: 11:00, 06-02-2015.

تهران. جمعه، 6  فوريه  2015 میلادی برابر با 17 بهمن 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، یک هیات بازرگانی ترکیه به منظور گسترش سطح روابط اقتصادی با تجار قزوین از این استان بازدید کردند.
بنابراين گزارش، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در نشست تخصصی با تجار ایرانی که در سالن اجتماعات شرکت نمایشگاه های بین المللی قزوین برگزار شد گفت: سرمایه گذاران کشور ترکیه به منظور تحقق توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور آماده مشارکت در اجرای طرح های اقتصادی، کشاورزی و ساخت هتل در قزوین هستند.
هیات 30 نفره تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی ترکیه در بخش های فولاد، شیمیایی، لوازم خانگی، مبلمان، فرآوری خاک، متالوژِی و سلولزی برای مذاکره با تجار ایرانی و اجرای طرح های مشترک سرمایه گذاری وارد قزوین شدند.
اثر افزود: از سال 2011 تاکنون به علت تحریم های اقتصادی علیه ایران حجم مبادلات از 23 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار رسیده است که این رقم باید با همکاری دو جانبه تجار به 30 میلیارد دلار افزایش یابد که تحقق آن نیازمند رفع موانع تجاری پیش رو با عزم جدی طرفین است.
وی رفع مشکلات بانکی، گمرکی، ترانزیت کالا و کاهش بوروکراسی را خواستار شد و افزود: دایر کردن حداقل چهار شعبه بانکی در ایران و ترکیه موجب تسهیل فعالیت های بازرگانی و نقل و انتقال ارزی می شود.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: معاهده تجارت ترجیحی بین دو کشور شامل 160 قلم کالا از ایران و 120 قلم کالا از ترکیه است و بر اساس معاهدات جدید 40 قلم کالای دیگر باید به این فهرست افزوده شود.
سرمایه گذاران ترکیه در ماه های اخیر در بخش راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای پوشاک و مراکز تجاری در ایران فعال بوده اند که با کاهش حجم بوروکراسی این مشارکت بیشتر خواهد شد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: