ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

10:31 | مه19 تهران

اولويت دولت ايران، كاهش سهم نفت در بودجه

تاریخ: 15:57, 05-02-2015.

تهران. پنج شنبه، 5  فوريه  2015 میلادی برابر با 16 بهمن 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، ايران وابستگی به درآمد نفت را به تدريج قطع می كند  
بنابراين گزارش، سخنگوی دولت ايران گفت: در لایحه بودجه 1394 میزان وابستگی به درآمدهای نفتی در مقایسه با بودجه 93 به میزان 8 درصد کاهش یافته است.
محمد باقر نوبخت در حاشیه جلسه ديروز هیات دولت گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی عمدتاً بر اقتصاد بدون نفت و عدم وابستگی به آن تاکید و تصریح دارد.
وی افزود: سهم نفت در بودجه سال آینده 30 درصد است که در 15 سال اخیر کمترین سهم را دارد و کاهش قیمت نفت این زمینه را ایجاد کرده است.
سخنگوی دولت جمهوری اسلامی افزود: اراده دولت بر آن است تا جایی که می تواند وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش دهد و امیدواریم بتوانیم این حرکت را در برنامه ششم توسعه که در دست تهیه است، دنبال کنیم.
وی گفت: امیدواریم در سال های نه چندان دور در بودجه هیچ اثری از درآمدهای نفتی نداشته باشیم.
نوبخت با اشاره به اینکه دولت سه منبع برای کسب درآمد از منابع مالیات، حقوق گمرکی و سایر درآمدها دارد که در بودجه سال آینده 19 درصد افزایش دارد و از حدود 100 هزار میلیارد تومان به 119 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
نوبخت گفت: علاوه بر اینها یکی از منابع درآمدی دولت منابع عمومی و دیگری نفت است.
وی یادآور شد: درآمدهای نفتی امسال نسبت به سال گذشته در لایحه بودجه هشت درصد تقلیل پیدا کرده است.
سخنگوی دولت افزود: بخش دیگر درآمدها از محل واگذاری دارایی های مالی است که عمدتاً شامل اوراق مشارکت می شود.
نوبخت گفت: خیلی اعتقاد نداریم که اوراق مشارکت منتشر کنیم چون نوعی استفاده از منابع آینده است و رشد آن در لایحه بودجه 94 کمتر از یک درصد بوده است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: