ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

12:40 | مه18 تهران

طرح منندز- كرك برای تحريم های جديد ايران نهايی شد

تاریخ: 18:43, 30-01-2015.

تهران. جمعه، 30  ژانويه  2015 میلادی برابر با 10 بهمن 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، کمیته امور بانکی سنای آمریکا روز جمعه در اقدامی پیشگیرانه طرح تحریم های جدید بر ضد ایران را تصویب کرد تا کنگره بتواند در دو ماه آینده و در صورت بن بست در مذاکرات بین المللی مربوط به برنامه هسته ای ایران، از آن به عنوان یک حربه استفاده کند.
بنابراين گزارش به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن اعضای کمیته امور بانکی سنا با هجده رای موافق در برابر چهار رای مخالف طرح تحریم های جدید بر ضد ایران را که کاخ سفید به شدت با آن مخالفت می کند، تصویب کردند.
شماری از نمایندگان کنگره آمریکا با تصویب قانونی که به منندز- کرک ( نام تهیه کنندگان این قانون) شهرت پیدا کرده است، موافق هستند. این قانون در صورت تصویب در کنگره آمریکا، در صورت شکست مذاکرات بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران که میان این کشور و گروه 1+5 ( آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس، چین و آلمان) جریان دارد، به طور تدریجی از اول ژوئیه آینده تحریم های جدیدی بر ضد ایران اعمال خواهد کرد. دولت باراک اوباما با هر گونه طرح و ابتکار کنگره که شاید مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 ( آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) را به خطر اندازد، مخالفت می کند. این مذاکرات باید تا مارس آینده به یک توافق سیاسی و تا سی ام ژوئن نیز به یک توافق نامه نهایی منجر شود.
اعضای سنای آمریکا به منظور تشدید فشار بر دولت ایران، قصد دارند پیش از پایان مهلت سی ام ژوئن قانون کرک- منندز را که در آن اعمال تحریم های اقتصادی تدریجی بر ضد ایران از ژوئیه آینده پیش بینی شده است، تصویب کنند.
با این وجود سناتورهای آمریکایی روز سه شنبه قبول کردند که بررسی این قانون را توسط کل سنا دست کم تا بیست و چهارم مارس متوقف کنند تا به مذاکره کنندگان بین المللی فرصت کافی بدهند بدون دخالت کنگره یک توافق سیاسی اولیه دست پیدا کنند. اما کمیته بانکی سنای آمریکا برای این که نشان دهد سنا آماده است در صورت لزوم اواخر مارس بررسی قانون یادشده را آغاز کند، روز پنج شنبه متن این قانون را نهایی کرد. سناتورهای آمریکایی در واقع با این اقدام که در حقیقت یک مرحله ضروری به شمار می رود، به تهدیدهای خود عینیت بخشیدند. 
در این مرحله سی و پنج تن از یکصد سناتور آمریکایی به طور رسمی حمایت خود را از قانون تحریم های جدید بر ضد ایران اعلام کرده اند اما این رقم احتمالاً در ماه های آینده افزایش خواهد یافت.
روز سه شنبه سفرای فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد با سناتورهای دموکرات کمیته امور بانکی سنای آمریکا دیدار کردند تا آنها را متقاعد سازند از تشدید فشار بر کاخ سفید در رابطه با ایران دست بردارند.
ژرار آرو، سفیر فرانسه در صفحه توئیتر خود نوشت: بهتر است به مذاکره کنندگان فرصت بدهیم. وی تاکید کرد تاریخ بیست و چهارم مارس تنها یک هدف است مهلت قطعی سی ام ژوئن محسوب می شود.
دولت آمریکا خطاب به رقبای جمهوری خواه در کنگره تاکید کرده است در شرایط کنونی تصویب تحریم های جدید بر ضد ایران، بی فایده است و به جای این که بخت موفقیت مذاکرات با این کشور را بیشتر کند، احتمال دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته ای ایران را کاهش و خطر فروپاشی رژیم تحریم ها بر ضد این کشور را افزایش خواهد داد.
حتی اگر کنگره آمریکا در نهایت قانون کرک- منندز را تصویب کند احتمالاً باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا آن را وتو خواهد کرد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: