ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

3:03 | سپتامبر23 تهران

بخش نخست طرح ترانزيت ارتباطات عراق از طريق ايران افتتاح شد

تاریخ: 19:13, 28-01-2015.

تهران. چهارشنبه، 28  ژانويه  2015 میلادی برابر با 8 بهمن 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، مرحله نخست طرح ارتباطی اوج که بر اساس آن ترانزیت ارتباطات عراق از طریق خطوط فیبر نوری ایران صورت خواهد گرفت با حضور وزرای ارتباطات ایران و عراق افتتاح شد. 
بنابراين گزارش، بر اساس این طرح در مرحله نخست عراق می تواند از خطوط ارتباطی فیبر نوری ايران با ظرفیت 200 گیگابایت بر ثانیه از طریق کشورهای شمالی ایران با اروپا و جهان ارتباط برقرار کند. 
این خط ارتباطی که 370 کیلومتر طول دارد از دو نقطه مریوان و قصر شیرین در غرب به نقطه نوردوز در شمال ايران وصل خواهد شد و امکان افزایش ظرفیت آن تا یک ترابایت وجود دارد. 
پروژه اوج با همکاری شرکت زیرساخت از طرف وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات ايران، شرکت توانیر از طرف وزارت نیرو و یک شرکت خصوصی طراحی و اجرا شده است. 
وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات در حاشیه مراسم طرح اوج به خبرنگاران گفت: این خط ارتباطی از یک مسیر 1200 کیلومتری از قصر شیرین و یک مسیر 1500 کیلومتری جایگزین تشکیل شده است. 
محمود واعظی همچنین گفت: این مسیر می تواند همه نیازمندی های عراق را برای ارتباطات با جهان مرتفع کند. 
وزیر ارتباطات عراق نیز به خبرنگاران گفت: این طرح با عنوان حلقه وصل عراق به جهان است و در این زمینه پنج نقطه در مرز دو کشور در نظر گرفته شده است. 
حسن کاظم راشد با اشاره به تجربیات سرشار جمهوری اسلامی ایران در عرصه فناوری ارتباطات گفت: ما در سال های اخیر با مشکلات بسیاری به خصوص از لحاظ ساختارهای ارتباطی روبرو بوده ایم و در این زمینه جمهوری اسلامی ایران می تواند کمک شایانی در اختیار عراق قرار دهد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: