ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

11:15 | آوریل29 تهران

صادرات ایران به افغانستان از مرز 3میلیارد دلار گذشت

تاریخ: 03:36, 29-05-2015.

تهران. جمعه، 29 می 2015 میلادی برابر با 8 خرداد 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، رایزن بازرگانی افغانستان در ایران گفت: صادرات کالای ایرانی به افغانستان به بیش از سه میلیارد دلار رسیده است.
بنابراین گزارش، عبدالحمید فرهنگ دیشب در همایش بررسی راهکارهای توسعه تجارت ایران با افغانستان با حضور رایزنان بازرگانی دو کشور، اعضای اتاق مشترک ایران و افغانستان، مسئولان اقتصادی خراسان رضوی و تجار دیگر استان ها در مشهد افزود: روابط تجاری بین ایران و افغانستان در سال های گذشته 100 میلیون دلار بود که هم اکنون به 3 میلیارد و دویست میلیون دلار افزایش یافته است.
اوگفت: تجارت یک طرفه که فقط صادرات کالا از ایران به افغانستان باشد به روابط تجاری دو کشور آسیب می زند از این رو چنانچه مقامات ایرانی امکان صادرات محصولات کشاورزی افغانستان به ایران یا بسته بندی این محصولات در ایران و صادرات آن از این کشور به سایر کشورهای دنیا را فراهم سازند کمک بزرگی به اقتصاد افغانستان خواهند کرد.
فرهنگ گفت: مقامات افغانستان برای تسهیل تجارت بین دو کشور حاضر به کاهش نرخ عوارض و هرآنچه مربوط به تجارت کالا یا گشایش شرکت های تجاری ایرانی در افغانستان می شود هستند در مقابل از مقامات ایرانی می خواهند در زمینه نرخ های تجاری یا مسافرتی برای مردم افغانستان تجدیدنظر کنند و مطالبه اصلی تجار افغانستان از ایران اجازه صدور محصولات کشاورزی این کشور از جمله کشمش و کنجد به ایران است.
فرهنگ گفت : افغانستان امروزه به خدمات فنی و مهندسی و دانش فنی ایرانیان برای تکمیل زیربناهای اقتصادی خود نیاز دارد از این رو باید در این زمینه رایزنی هایی بیشتری بین مقامات دو کشور انجام گیرد.
او افزود: در سفری که رئیس جمهوری افغانستان به ایران داشت ایران را امن ترین کشور آسیا اعلام و از خدمات ترانزیتی مطلوب و ایمنی که ایران برای افغانستان فراهم کرده، قدردانی کرد.
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان هم در همایش بررسی راهکارهای توسعه تجارت ایران با افغانستان گفت: افغانستان جزو پنج شریک نخست صادراتی ایران است.
مظفر علیخانی افزود: ماموریت نخست سفارتخانه ها و کنسولگری های ایران در افغانستان باید کمک به توسعه روابط اقتصادی دو کشور و ارزیابی کار هر سفیر باید بر مبنای میزان کمک وی به رونق تولید و توسعه صادرات کشور باشد.
وی گفت: تجارت بیش از سه میلیارد دلاری فعلی بین ایران و افغانستان انتظار دولت ها و ملت های دوست و همسایه را برآورده نمی کند و باید به دنبال راهکارهای اساسی برای توسعه تجارت بین دو کشور بود.
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان افزود: تجارت جاده دو طرفه و بازی برد - برد است و همانطور که ایران سهم عمده در تامین کالاهای افغانستان دارد باید اجازه ورود تولیدات افغانستان به ویژه محصولات کشاورزی آنها به ایران صادر شود تا رقابت بین دو کشور هدفمند و سودمند باشد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: