ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

2:55 | مه12 تهران

مرحله ای ديگر از کاوش در شهر سوخته ايران پايان يافت

تاریخ: 11:23, 19-01-2015.

تهران. دوشنبه، 19 ژانويه  2015 میلادی برابر با  29 دی 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، چهاردهمین فصل کاوش در شهر سوخته سیستان به پایان رسید.
بنابراين گزارش، سرپرست گروه کاوشگران شهر سوخته گفت: در این فصل از کاوش که به مدت 2 ماه به طول انجامید منطقه مسکونی و گورستان در محله مرکزی شهر در مجموع به مساحت 600 متر مربع مورد حفاری و کاوش قرار گرفت.
سجادی افزود: در این دوره از کاوش تعداد 77 گور مورد کاوش قرار گرفت که از این قبور تعداد 84 اسکلت انسانی به همراه بیش از 500 شی تاریخی و فرهنگی کشف شد.
همچنین در بخش مسکونی شهر سوخته یک ساختمان با 9 دیواره پشتیبان، مجموع اتاق های انباری، نشیمن به همراه یک راه آب مورد کاوش قرار گرفت.
سجادی یکی از اهداف و نکات مهم چهاردهمین فصل کاوش شهر سوخته را همکاری با موسسات علمی و دانشگاهی ايران از جمله مرکز تحقیقات باستان شناسی دانشکده هنر دانشگاه زابل، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده تربیت مدرس و کارشناسان میراث فرهنگی از استان های هرمزگان، گلستان و سیستان و بلوچستان عنوان کرد.
در این مدت از حفاری شمشه ابزار صاف کردن کاه گل با یک متر و 10 سانتی متر طول، جام مرمری، کیسه چرم منقوش کشف شد و تعدادی سفال و آثار مفرغی مرمت شد.
در سی‌وهشتمین اجلاس یونسکو در اول تیر 1393 شهر سوخته به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت گردید.
این محوطه باستانی هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو محسوب می‌شود که با برخورداری از قدمت 5 هزار ساله هم‌اکنون به‌ عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شهر‌های باستانی دنیا شناخته می‌شود و به بهشت باستان شناسان معروف است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: