ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

20:30 | سپتامبر28 تهران

اصلی ترين مسئله در مذاكرات ژنو لغو تحریم ها علیه ايران است

تاریخ: 11:40, 15-01-2015.

تهران. پنج شنبه 15 ژانويه  2015 میلادی برابر با  25 دی 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، لغو تحریم ها علیه تهران اصلی ترین مسئله در گفتگوهای هیات های مذاکره کننده ایران و آمریکا در ژنو است.  
بتابراين گزارش به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین در ژنو، بر اساس بیانیه هیات آمریکایی هدف از دیدار ظهر ديروز جان کری و محمد جواد ظریف ارائه توصیه هایی به هیات های مذاکره کننده آمریکایی و ایرانی بود. هیات های مذاکره کننده دو کشور از امروز به مدت سه روز دیدارهای دوجانبه خواهند داشت تا به پیشبرد روند مذاکرات کمک کنند. در دیدار ظریف و کری چارچوب کلی مذاکرات دوجانبه تعیین شد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا سه شنبه شب گذشته موضع گیری قابل توجهی داشت و تاکید کرد واشنگتن مخالفتی با غنی سازی اورانیوم در داخل ایران در چارچوب برنامه صلح آمیز هسته ای ندارد. پیش از این گفته می شد پیشنهادهایی برای انتقال بخشی از چرخه غنی سازی اورانیوم به خارج از ایران مطرح شده است.
خبرنگار این شبکه افزود: مذاکرات در این چند روز بر مسئله اصلی لغو تحریم ها علیه ایران به ویژه تحریم های شورای امنیت متمرکز خواهد بود. این مسئله عامل اصلی اختلاف در دور قبلی مذاکرات در وین بود. آمریکا بر لزوم لغو تدریجی تحریم ها علیه ایران تاکید دارد، اما تهران خواهان لغو فوری این تحریم ها پس از امضای توافقنامه جامع است. با تسلط جمهوری خواهان بر کنگره آمریکا، دستیابی به توافق دشوارتر و پیچیده تر شده است. به ویژه که نمایندگان جمهوری خواه کنگره می گویند خواهان اعمال تحریم های جدید بر ضد جمهوری اسلامی ایران هستند. اگر کنگره بر این مسئله تاکید کند روند مذاکرات پیچیده تر خواهد شد و سخنان مقامات آمریکایی نشان می دهد نگران هستند اعمال تحریم های جدید باعث توقف کامل مذاکرات شود.
وی در پاسخ به سؤالی درباره دیدار چند روز پیش جان کری با پادشاه عمان خاطر نشان کرد: روشن است که پادشاهی عمان نقش مهمی در این مذاکرات دارد و بنیانگذار این مذاکرات در سال 2013 بود. مذاکرات سری ایران و آمریکا در عمان به مذاکرات علنی در ژنو منتهی شد. نقش پادشاهی عمان در این باره سری اما مستمر است. از زمان توقف مذاکرات تا کنون مقامات عمانی با دو طرف ایرانی و آمریکایی دیدارهایی به دور از نگاه رسانه ها دارند. پادشاهی عمان برای نزدیک کردن دیدگاه های ایران و آمریکا تلاش می کند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: