ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

16:11 | اکتبر05 تهران

ایران صادر كننده فراورده های نفتی می شود

تاریخ: 10:01, 14-01-2015.


تهران. چهارشنبه 14 ژانويه  2015 میلادی برابر با  24 دی 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، بنا به گفته معاون مدیریت و برنامه ریزی وزارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت ایران، اين كشور در سال 1395 به صادرکننده فراورده های نفتی تبدیل می شود.
بنابراين گزارش، منصور معظمی در نشست بررسی عملکرد وزارت نفت ايران در اقتصاد مقاومتی افزود: با توجه به اینکه امسال نسبت به پارسال یکصد میلیون مترمکعب افزایش تولید گاز داشتیم می توان این قول را داد که سال آینده هم یکصد میلیون مترمکعب دیگر به آن اضافه کنیم.
وی با اشاره به افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی ايران با تاکید بر برداشت از میادین مشترک گفت: پارسال 27 میلیون مترمکعب سوخت مایع در نیروگاه ها استفاده شد که خوشبختانه امسال به 15 میلیون مترمکعب رسیده است و کمک می کند سال آینده صادرات را افزایش دهیم.
معظمی افزود: در سال 1397 ظرفیت تولید گاز کشور به یک میلیارد و 309 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید و قراردادهای لازم برای چنین اقدامی بسته شده است.
وی گفت: تا مرداد ماه آینده هفت فاز از میدان پارس جنوبی بهره برداری خواهد شد.
معظمی با تاکید بر برداشت از میادین مشترک برای افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی و اعلام آمادگی برای صادرات گاز به عراق و عمان گفت: صادرات به ترکیه را هم افزایش می دهیم.
معاون وزیر نفت افزود: برای گسترش صادرات گاز 67 طرح داریم که ده تا 90 درصد اجرا شده است و می توانیم در افق 1400 به تولید 80 میلیارد دلاری برسیم.
معظمی گفت: 36 طرح پتروشیمی پایین دستی و تکمیلی به ظرفیت 60 میلیون تن را در سواحل جنوبی داریم که با سرمایه گذاری 36.13 میلیارد دلاری اجرا خواهد شد.
معاون وزیر نفت ايران با توجه به ظرفیت پالایشگاهی اين کشور که در حال حاضر یک میلیون و 800 هزار بشکه است، افزود: به زودی در طرح ستاره خلیج فارس پالایشگاهی به ظرفیت 360 هزار بشکه راه اندازی خواهد شد و ظرفیت تولید پالایشی ايران به سه میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
معظمی گفت: در سال 1395 حجم قابل توجهی از فرآورده های نفتی مانند بنزین را در کشور خواهیم داشت که ما را برای صادرات بی نیاز می کند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: