ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

13:08 | جولای08 تهران

درايران مساحت پهنه آبی درياچه اروميه دو برابر شد

تاریخ: 19:04, 08-01-2015.


تهران. پنجشنبه، 8 ژانويه  2015 میلادی برابر با  18 دی 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، مساحت پهنه آبی دریاچه ارومیه در حال حاضر به یک هزار و 800 کیلومتر مربع رسیده است.
بنابراين گزارش، آراسته، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی ديروز با اعلام این خبر افزود: مساحت پهنه آبی این دریاچه در سال گذشته 900 کیلومتر مربع بوده ولی امروز دو برابر این میزان است.
وی با اشاره به کاهش هفت متری تراز دریاچه ارومیه در سال های اخیر اضافه کرد: تراز آب دریاچه نیز 1270 ممیز55 متر است که با توجه به بارندگی های پاییزه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته یک سانتیمتر افزایش و با توجه به اول پاییز که 1270 ممیز24 بود، 31 سانتیمتر افزایش نشان می دهد.
آراسته ادامه داد: حداکثر عمق دریاچه نیز که در یک سال و نیم گذشته اندازه گیری شده است، چهار متر گزارش شده که نسبت به سالهای قبل از بحران که حدود 15 متر بوده بسیار کاهش یافته است.
وی افزود: کاهش عمق دریاچه ارومیه به دلیل ترسیب های نمکی بوده و هر سال این عمق بیشتر کاهش می یابد و در فصل تابستان با آغاز فصل تبخیر میزان آب نیز احتمال کاهش بیشتری دارد.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: میزان بارندگی های استان در سال زراعی جاری 202 میلی متر بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 80 میلی متر افزایش یافته است.
آراسته گفت: بارندگی ها باعث شده که میزان آب وارده به دریاچه به حدود 500 تا 600 میلیون متر مکعب از ابتدای سال آبی جاری برسد.
دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در سال های اخیر دچار بحران کم آبی شدید شده هم اکنون از پهنه 5700 کیلومتری این دریاچه عظیم و زیبا 90 درصد آن خشک شده و تنها چیزی حدود دو میلیارد متر مکعب آب باقی مانده است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: