ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

12:30 | جولای02 تهران

يكی از نادرترين پديده های دوره ساسانی در استان فارس ايران كشف شد

تاریخ: 10:48, 05-01-2015.


تهران. دوشنبه 5 ژانويه 2015 میلادی برابر با 15 دی 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، یکی از نادرترین پدیده های دوره ساسانی در استان فارس ايران کشف شد.
بنابراين گزارش، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان فارس گفت:‌ یکی از نادرترین پدیده های باستان شناسی دوره ساسانیان درکاوش های باستان شناسی تل قلعه سیف آباد کازرون کشف شد.
آقای امیری افزود: تل قلعه سیف آباد یکی از مهمترین سایت های باستان شناسی فارس است که کاوش های باستان شناسی آن از ابتدای مهر توسط چند نفر از کارشناسان باستان شناس فارس آغاز شده است و مطالعات تکمیلی آن ادامه دارد.
وی با بیان اینکه بررسی‌های اولیه نشان داد که تل قلعه بخشی از یک محوطه ساسانی است که بیش از 100 هکتار وسعت دارد گفت: مهمترین ویژگی کاوش ها و اکتشافات بدست آمده در این سایت، کشف تعداد زیادی اثر مهره های گلی و یافت شدن دانه های خرما در خمره های بدست آمده در داخل فضاهای معماری است که در نوع خود یکی از پدیده های نادر در باستان شناسی دوره ساسانی و نشان دهنده این است که این محوطه در جمع آوری و صادرات این محصول نقش اساسی ایفا می کرد و یک مرکز فعال اقتصادی و بازرگانی دوره ساسانی بود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان فارس به تنوع فراوان سفال های ساسانی بدست آمده از این سایت بزرگ ساسانی اشاره کرد وگفت: سفال های بدست آمده در محوطه، نشان دیگری از تبادل و فعالیت های اقتصادی است و علاوه بر سفال ظروف شیشه ای، فلزی و سنگی زیادی از این محوطه یافت شد.
محوطه تل قلعه سیف‌آباد در 500 متری شمال روستای سیف‌آباد کازرون واقع ‌شده است که در سال 1362 در نتیجه انتقال لوله گاز از کازرون به شیراز نمایان و بخش میانی آن به دلیل انتقال لوله گاز تخریب شد.
در سال 1385 این محوطه توسط پارسا قاسمی بررسی و با کد 92 ثبت شد.
کاوش در این محوطه توسط اداره کل میراث فرهنگی - صنایع دستی وگردشگری استان فارس از اواسط مهر امسال آغاز شده است و ادامه دارد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: