ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

23:21 | اکتبر05 تهران

اوباما: ايران می تواند به یک قدرت منطقه ای بسیار موفق تبدیل شود

تاریخ: 19:40, 30-12-2014.

تهران. سه شنبه 30 دسامبر 2014 میلادی برابر با  9 دی 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه ای که روز دوشنبه منتشر شد از ایران خواست از فرصت به دست آمده برای امضا موافقتنامه ای با قدرت های جهان درباره برنامه هسته ای مورد مناقشه خود استفاده کند تا زمینه برای روابط بهتر با آمریکا فراهم شود.
بنابراين گزارش به نقل از شين هوا، اوباما در مصاحبه با شبکه رادیویی  ان پی آر  گفت به عقیده وی چنین موافقتنامه ای  امکانپذیر  است و می تواند منجر به لغو تحریم ها علیه جمهوری اسلامی و پیوستن دوباره این کشور به جامعه بین المللی شود.
وی در مورد احتمال بازگشایی دوباره سفارت آمریکا در تهران در دو سال آخر دوره ریاست جمهوری خود افزود : اگر ما بتوانیم این گام بزرگ نخست را برداریم، پایه ای برای تلاش های ما به منظور بهبود روابط در آینده خواهد بود.
آمریکا و کوبا پس از بیش از نیم قرن تنش، 17 دسامبر گامی را در جهت عادی سازی روابط دو کشور برداشتند و اکنون پیش بینی می شود سفارت آمریکا طی چند ماه آینده در هاوانا بازگشایی شود.
رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه ان پی آر تصریح کرد : اما فکر می کنیم برای اینکه ما بتوانیم این روزنه را با ایران باز کنیم ابتدا باید مسئله هسته ای موجود را حل کنیم و شانس چنین کاری وجود دارد. اکنون باید دید آیا ایران آماده است از این فرصت به دست آمده استفاده کند یا خیر.
اوباما با اذعان در مورد اینکه ایران  نگرانی دفاعی مشروع  دارد تاکید کرد واشنگتن ماجراجویی تهران، حمایت ایران از سازمان هایی مانند جنبش حزب الله و تهدیدهای آن علیه اسرائیل را تحمل نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه آنها فرصت پیدا کرده اند تا تکلیف خود را با جهان روشن کنند گفت اگر ایران از انزوای کنونی که ناشی از تحریم های سازمان ملل متحد، آمریکا و متحدان اروپایی واشنگتن برسر برنامه هسته ای تهران است خارج شود می تواند به یک  قدرت منطقه ای بسیار موفق  تبدیل شود.
ایران و شش قدرت جهان ( آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، انگلیس و آلمان ) ماه گذشته نتوانستند ضرب الاجلی را که خودشان برای پایان دادن به مناقشه موجود برسر برنامه هسته ای تهران تعیین کرده بودند، محقق کنند. آنها سپس مذاکرات بین دو طرف را برای هفت ماه دیگر تمدید و اعلام کردند در این مدت برای دستیابی به یک موافقتنامه هسته ای جامع تلاش خواهند کرد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: