ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

12:11 | جولای07 تهران

استان آذربایجان غربی در ايران با چالش مهم ريزگردهای نمكی درياچه اروميه روبرو است

تاریخ: 14:37, 26-12-2014.

تهران. جمعه 26 دسامبر 2014 میلادی برابر با  5 دی 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، کنترل ریزگردهای نمکی سطح دریاچه ارومیه از مهمترین چالش هایی است که هم اکنون استان آذربایجان غربی در ايران با آن مواجه است.
بتابراين گزارش، قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی در ايران عصر دیروز در نشست مشترک با محققان دانشگاه ارومیه و پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه با بیان اینکه میزان تبخیر بالا یکی از عوامل مهمی است که در احیای دریاچه ارومیه با آن مواجه هستیم افزود: با توجه به کمبود منابع آبی در حال حاضر امکان انتقال آب و پر کردن سطح وسیعی از دریاچه مشکل است و باید طرح هایی برای کاهش سطح تبخیر از طریق اضافه کردن مواد پلیمری به آب و یا هر روش دیگری مطالعه و اجرا شود.
سعادت تصریح کرد: در حال حاضر حدود 36 درصد آب ورودی به دریاچه ارومیه از طریق سیمینه رود در مصب رودخانه و کانال ها تبخیر می شود و حل این مساله از مسایل اولویت دار به شمار می رود.
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه حوزه کاری استان در احیای دریاچه ارومیه بسیار وسیع است، افزود: مرکز مطالعات پژوهشکده دریاچه ارومیه دارای مجوز بوده و می توان از محل بودجه ستاد احیای دریاچه ارومیه، اعتباراتی را برای توسعه و تکمیل این پژوهشکده و آزمایشگاه های مرتبط با آن هزینه کرد.
کامران زینال زاده مسئول پژوهشکده دریاچه ارومیه نیز در این نشست گفت: در این مرکز هم اکنون طرح های تحقیقاتی شاخصی اجرا میشود که طرح ملی پایش ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه، تغذیه آغازین ماهیان خاویاری و قزل آلا و بررسی وضعیت اکولوژیکی و زیست محیطی تالاب های استان از جمله این طرح هااست.

به اشتراک گذاشتن اخبار: