ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

22:39 | جولای04 تهران

دبيركل سازمان ملل از ايران و سوريه خواست پيمان بين المللی تجارت سلاح را امضا كنند

تاریخ: 12:30, 25-12-2014.

تهران. پنج شنبه 25 دسامبر 2014 میلادی برابر با  4 دی 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، دبیرکل سازمان ملل از ایران، سوریه و کره شمالی خواست پیمان جدید بین المللی تجارت سلاح های متعارف را امضا کنند.
بنابراين گزارش به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، اجرای پیمان بین المللی تجارت سلاح های متعارف از ديروز آغاز شد و سازمان ملل بر اجرای آن نظارت خواهد کرد. حجم تجارت سلاح در جهان حدود هشتاد و پنج میلیارد دلار برآورد می شود.
صد و سی عضو مجمع عمومی سازمان ملل به این پیمان در ماه آوریل گذشته رای مثبت دادند. سه کشور ایران، کره شمالی و سوریه با این پیمان مخالفت کردند که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل از این سه کشور خواست پیمان جدید را امضا کنند.
سازمان ملل اعلام کرد از صد و سی کشوری که به این پیمان رای مثبت دادند فقط تاکنون شصت کشور آن را تصویب کرده اند. انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا از جمله این کشورها هستند.
آمریکا بزرگترین صادرکننده سلاح در جهان این پیمان را در سال 2013 امضا کرد، اما هنوز آن را تصویب نکرده است. زیرا تصویب آن به موافقت سنای آمریکا نیاز دارد، اما این پیمان با مخالفت شدید بعضی سناتورها روبرو شد.
بعضی از کشورهای اصلی صادرکننده سلاح در جهان مانند چین، روسیه، هند و پاکستان هم این پیمان را هنوز امضا نکرده اند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: