در ايران بخشی از يك بنای عمومی توسط باستان شناسان كشف شد

تاریخ: 10:29, 15-12-2014.


تهران. دوشنبه 15 دسامبر 2014 میلادی برابر با 24 آذر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، فصل دوم کاوش باستان شناختی در محوطه باستانی رباط پایان یافت.
بنابراين گزارش، سرپرست گروه فصل دوم کاوش باستان شناختی محوطه باستانی رباط گفت: این طرح از اواخر ماه گذشته با هدف شناخت ماهیت بقایای ساختمانی آغاز شد و به مدت یک ماه ادامه یافت.
خانم شاطری افزود: در این فصل و در محدوه ای به وسعت 400 متر مربع بخش دیگری از بقایای ساختمانی محوطه متشکل از اتاق ها و راهروهایی متعلق به سازه بزرگی حدود هزار و 600 مترمربع کشف شد.
وی با بیان اینکه متاسفانه حدود نیمی از این بقایا در سالیان گذشته و به منظور لایروبی و تغییر مسیر قنات رباط تخریب شده است ، افزود: در کاوش اخیر بخشی ازیک بنای عمومی با کاربرد کاروانسرا یا رباط با پلان خاص و متشکل از پی و دیوارهای سنگی، بقایای آجری دیوارها، اجاق ها و تنورها و انبارک های سنگی واقع در میان فضاهای معماری کشف شد.
شاطری گفت: سکه های مسی دوران اسلامی، قطعات سفال ساده و لعابدار مکشوفه حاکی از تداوم استفاده از این بنا از دوران سلجوقی و ایلخانی به این سو است ضمن این که از بخش هایی از محوطه نیز در قرون متاخر تر به عنوان قبرستان استفاده شده است.
سرپرست گروه فصل دوم کاوش باستان شناختی محوطه باستانی رباط افزود: تداوم کاوش ها در این محوطه ضمن ارائه گونه های خاصی از پلان کاروان سراهای کوهستانی قرون آغازین ومیانه اسلامی گام مهمی در کشف ومستند سازی بقایای کاروانسراها و بازیابی مسیرهای کاروان رو و مواصلاتی دوران اسلامی و پیش از اسلام در منطقه چهار محال و بختیاری است.
محوطه باستانی رباط در 15 کیلومتری شرق شهرکرد و بر سر راه قدیمی کاروان رو اصفهان به خوزستان و در حاشیه جاده امروزی شهرکرد به اصفهان واقع شده است. این محوطه یک مجموعه کاروانسرایی است که به استناد متون جغرافیایی دوره اسلامی و مطالعات باستان شناسی حدود هزار سال قدمت دارد.
مطالعات باستان شناسی این محوطه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان چهار محال و بختیاری و گروه باستان شناسی دانشگاه شهر کرد از سال 1386 آغاز شد.
در فصل نخست کاوش این محوطه، بخشی از پلان و بقایایی ساختمانی قرون میانه اسلامی دریکی از پشته های این محوطه کاوش شد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: