ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

13:29 | جولای07 تهران

رد شكايت تركيه از ايران، توسط ديوان داوری بين المللی

تاریخ: 09:59, 03-12-2014.


تهران. چهارشنبه، 3 دسامبر 2014 میلادی برابر با 12 آذر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، دیوان داوری بین المللی، شکایت گازی ترکیه از ایران را مبنی بر نامطمئن بودن شرکت ملی گاز ایران در تحویل گاز رد کرد و بر دفاع انجام شده ازجانب شرکت گاز صحه گذاشت.
بنابراين گزارش، مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: دعوای بسیار سنگین شرکت بوتاش ترکیه علیه شرکت ملی گاز ایران با خواسته کاهش در قیمت گاز صادراتی ایران به دلیل نامطمئن بودن شرکت ملی گاز ایران در تحویل گاز و نداشتن گاز کافی برای این منظور، به نفع شرکت ملی گاز ایران به پایان رسید.
عزیز الله رمضانی افزود: رای دیوان داوری بین المللی متضمن رد کامل ادعای شرکت بوتاش ترکیه و قبولی دفاع های انجام شده ازجانب شرکت ملی گاز ایران است.
وی خاطرنشان کرد: ادعای شرکت بوتاش ترکیه در ژانویه سال 2012 میلادی به دیوان داوری بین المللی ارجاع شد و در نهایت با رای 10 نوامبر 2014 میلادی این دیوان به پایان رسید.
به گفته مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران، دعوای دیگر شرکت بوتاش مربوط به ادعای کاهش قیمت به دلیل تجاری بود که هنوز تحت بررسی دیوان داوری بین المللی است.
ایران و ترکیه در سال 1996 قرارداد 25 ساله ای برای صادرات سالانه تا 10 میلیارد متر مکعب گاز امضا کردند که بر اساس آن روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه ارسال می شود.
11 بهمن 92، شرکت بوتاش ترکیه با 2 ادعا که اولا در 53 روز گذشته (از18 آذرسال 92) صادرات گاز ایران به این کشور به میزان مورد توافق نبوده و 25 درصد از حجم آن کاسته شده است و از سوی دیگر قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه نسبت به دیگر کشورهای منطقه بالاست و باید کاهش یابد، از ایران به دیوان بین المللی داوری شکایت کرد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: