ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

13:05 | جولای07 تهران

امروز راهگذر ريلی شرق دريای خزربا حضور رؤسای جمهور ايران، تركمنستان و قزاقستان گشایش می یابد

تاریخ: 09:49, 03-12-2014.


تهران. چهارشنبه، 3 دسامبر 2014 میلادی برابر با 12 آذر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، راهگذر شرق دریای خزر با تلاش و همکاری کشورها ی منطقه به ثمر رسید و امروز به طور رسمی با حضور روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان افتتاح می‌شود.
بنابراين گزارش، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ‌این طرح که در چارچوب توسعه تعاملات بین‌المللی ایران با کشورهای همسایه و سیاست تمایل حداکثری برای ارتباط با آنها ساخته شده برای توسعه حمل و نقل ریلی با حضور روسای جمهوری ایران،‌ ترکمنستان و قزاقستان آغاز به کار خواهد کرد.
وی ادامه داد: این راه آهن، راهگذر ترانزیتی شرق دریای خزر مسیر ایران ـ ترکمنستان و قزاقستان است که توافق آن در سال 1390 انجام شد.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: 80 کیلومتر این خط آهن از گرگان تا مرز اینچه برون در خاک ایران ، هفتصد کیلومتر در ترکمنستان و 120 کیلومتر آن در قزاقستان است.
آخوندی با بیان اینکه سرعت باری این قطار 120 و مسافری 160 کیلومتر است، یادآور شد: این راهگذر پس از گذر از ایران، ترکمنستان و قزاقستان در انتقال کالاهای ترانزیتی در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب کشورهای آسیایی نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.
آخوندی تاکید کرد: بخش عمده ترانزیت در جهان بین چین و غرب انجام می شود و هم اکنون 350 میلیون تن سالانه در این مسیر ترانزیت می شود، ضمن آنکه این راهگذر در اتصال چین به اروپا و روسیه به خلیج فارس نقش محوری خواهد داشت.
وی توضیح داد: در کنار راهگذرهای شمال و جنوب راهگذرهای شرقی و غربی دریای خزر نیز برای ما اهمیت زیادی دارد و خوشبختانه محور شرق دریای خزر با تلاش مثبت سه کشور ترکمنستان، قزاقستان و ایران به بار نشسته است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: