ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

11:02 | آوریل29 تهران

ايران در کاوش های تخت جمشید، كاخي كهن كشف كرد

تاریخ: 14:03, 24-11-2014.


تهران. دوشنبه، 24 نوامبر 2014 میلادی برابر با 3 آذر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، کاخی تاریخی در کاوش های باستان شناسی تخت جمشید کشف شد.
بنابراين گزارش، حیدری مدیر روابط عمومی مجموعه جهانی تخت جمشید گفت در کاوش های اخیر که توسط تیم ایتالیایی و ایرانی در تخت جمشید در حال انجام است دستاوردهایی را نصیب تیم کاوش کرده که یکی از این دستاوردها کشف کاخی باستانی است.
عسکری، سرپرست ایرانی گروه کاوش تل آجری نيز گفت: بر اساس اطلاعات مقدماتی بدست آمده ازکاوش¬ این فصل به این نتیجه رسیدیم که پلان این ساختمان تقریبا با جهات اصلی جغرافیایی غرب، شمال غرب- شرق، جنوب شرق و شمال، شمال شرق – جنوب، جنوب غرب انطباق دارد.
عسکری افزود: در این فصل که از آبان ماه، نقشه و ساختار بنای تل آجری بر اساس بخش¬های مشخص شده در کاوش¬ و همچنین نتایج به دست آمده از بررسی ژئوفیزیک، ژئو مغناطیس و الکتریسته بازسازی شد.
این ساختمان بنای چهارگوش است که ابعاد هر ضلع آن حدود 40 متر در محور شمالی جنوبی و 30 متر در محور شرقی – غربی بوده است.
دیوارهای قطور این ساختمان، دور تا دور اتاقی مستطیل شکل به ابعاد 40 متر مربع در مرکز مجموعه فرا می گرفته که این اتاق مرکزی با راهرویی به عرض 5 متر در دو ضلع جنوب شرقی و شمال غربی به بیرون باز می شده است .
عسکری افزود: محدوده بین دروازه تل آجری و کاخ مکشوفه را پردیس هایی فرا گرفته بود که امروزه بخشی از سازه های آبرسانی این پردیس در محل وجود دارد و هم اطلاعات حاصل از بررسی ژئوفیزیک وجود باغ ها و سیستم های آبرسانی این قسمت را روشن کرده است.
این کاوش ها توسط هیات باستان شناسی مشترک ایرانی ایتالیائی به مدت 2 ماه در محوطه تل آجری و با حمایت و مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل میراث فرهنگی استان فارس و محوطه میراث جهانی تخت جمشید انجام می شود .

به اشتراک گذاشتن اخبار: