ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

11:54 | مه17 تهران

تبريز و خجند زمينه ساز گسترش روابط فرهنگي و اقتصادي ايران و تاجيكستان

تاریخ: 14:30, 19-11-2014.


تهران. چهارشنبه، 19 نوامبر 2014 میلادی برابر با 28 آبان 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، ارتباطات فرهنگی بین دوشهر تبریز و خجند، باید زمینه‌ساز افزایش روابط اقتصادی و مباحث سرمایه‌گذاری باشد.
بنابراين گزارش، شهردار تبریز در دیدار با معاون اول مجلس عالی تاجیکستان گفت: زمینه‌های مشترک فرهنگی و اجتماعی تبریز و خجند، ایجاب می‌کند که روابط بین 2 شهر، در سطحی بسیار فراتر از وضع فعلی استمرار یابد.
صادق نجفی، شهردار تبریز با اشاره به ظرفیت های اقتصادی شهر تبریز افزود: این شهر با برخورداری از اولین اتاق بازرگانی و بزرگترین بازار مسقف جهان و همچنین با قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم، همواره نقشی پیشرو در پویایی اقتصادی کشور داشته است.
وی گفت: شهر تبریز به عنوان مرکز، قطب شمال غرب ایران، با استمرار نقش خود در حوزه های اقتصادی با برخورداری از 100 هزار واحد صنفی و بیش از پنج هزار واحد صنعتی، حدود 10 درصد از صادرات غیرنفتی کشور را بر عهده دارد.
شهردار تبریز افزود: برگزاری هفته های فرهنگی، فعال‌سازی تورهای گردشگری و اجرای مناسبات ورزشی، از جمله اقداماتی است که می تواند عملیاتی شدن این روند را سرعت بخشد.
عبدالرحمان قادری، استاندار سغد و معاون اول رئیس مجلس عالی تاجیکستان نیز در این دیدار با قدردانی از مهمان‌نوازی شهردار تبریز گفت: کمال خجندی، شاعر دیار ما مدت مدید، عاشقانه در شهر تبریز زیست و به این ترتیب، پل دوستی بین 2 ملت را قرن‌ها پیش مستحکم کرده ‌است.
وی با بیان این که روابط اقتصادی و فرهنگی 2 کشور روز به روز در حال پیشرفت است افزود: حضور پررنگ شرکت‌های ایرانی، سرمایه‌گذاری در تاجیکستان و همچنین دانشجویان ایرانی در این کشور، نشان‌دهنده تداوم موفق مراودات اقتصادی و فرهنگی 2 کشور در دوره معاصر است.
قادری با تاکید بر افزایش همکاری تاجیکستان و ایران با محوریت خجند و تبریز گفت: ایجاد خطوط هوایی خجند و تبریز، خواسته مهم شهروندان 2 شهر بوده و در کنار، تاثیرات فرهنگی، در توسعه معیارهای صنعت گردشگری نیز سهم قابل‌توجهی خواهد داشت.
معاون اول مجلس عالی تاجیکستان همچنین بر لزوم نقش‌آفرینی هنرمندان و معماران ایرانی در طراحی و اجرای يادبود کمال‌ خجندی در شهر خجند تاکید کرد.
هئیتی متشکل از فرهنگی یان، شاعران، نویسندگان نام آور تاجیک و مقامات استان سغد تاجیکستان، به منظور دیدار با استاندار آذربایجان شرقی و همچنین افتتاح رسمی دفتر انجمن دوستی ایران و تاجیکستان در محل خانه تاریخی ختایی شهرداری تبریز، به این شهر سفر کرده‌اند

به اشتراک گذاشتن اخبار: