ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

13:22 | سپتامبر20 تهران

راه آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران سوم دسامبر گشایش می یابد

تاریخ: 17:39, 18-11-2014.


تهران. سه شنبه، 18 نوامبر 2014 میلادی برابر با 27 آبان ماه 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، مقامات ذیدخل ایران اعلام کردند که خط ریلی ایران- ترکمنستان- قزاقستان به تاریخ 12 آذر برابر با 3 دسامبرسال جاری افتتاح می شود.
بنا بر این گزارش، آنه محمد کوسه غراوی، عضو هئیت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مسئول افتتاح طرح راه آهن شرق گلستان به خبرنگار خبرگزاری ایرنا گفت که خط ریلی میان سه کشور با حضور رؤسای جمهور ایران، قزاقستان و ترکمنستان به بهره برداری می رسد.  
غراوی در مورد این طرح بین المللی گفت: برای عملیات اجرایی این پروژه بین المللی در داخل ایران تاکنون یکهزار و 400 میلیارد ریال (برابر با 52.3 میلیون دلار) هزینه شده و برای تکمیل آن به سه هزار میلیارد ریال (برابر با 112 میلیون دلار) اعتبار نیاز است.
وی افزود که همچنین برای رفع برخی نواقص 600 میلیارد ریال و احداث ایستگاه تغییر بوژی 2 هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
به گفته غراوی، احداث حداقل دو ایستگاه و سالن مسافربری در «قره تپه و اینچه برون»، اتصال ریل گرگان جدید به ریل گرگان قدیم در محل قره تپه، رفع مشکل شیب و رساندن آن از 12 در هزار به 7 در هزار، رفع شیب قوس 300 در محدوده دیوار گرگان و تامین آب در مسیر راه آهن از جمله این نواقص است
در همین حال، عضو هئیت مدیره راه آهن ایران تاکید کرد: رفع این نواقص پس از بهره برداری پروژه توسط شرکت توسعه زیرساخت های حمل و نقل انجام خواهد شد. این پروژه اینک آماده افتتاح است و نواقص به تدریج رفع می شود و تاثیری در زمان بهره برداری آن ندارد
به گزارش پایگاه اینترنتی "خرانیکه ترکمنستنه" (اخبار ترکمنستان)، طول خط راه آهن قزاقستان - ترکمنستان – ایران بیش از 900 کیلومتر بوده و افزون بر 82 کیلومتر از این مسیر در قلمرو ایران و 700 کیلومتر در خاک ترکمنستان و 120 کیلومتر در قلمرو قزاقستان واقع است.
خاطرنشان می کنیم که راه اندازی این طرح بین المللی ریلی فاصله راه بین کشورهای مستقل همسود و خلیج فارس را بیش از 600 کیلومتر کاهش می دهد.
کارشناسان، راه آهن قزاقستان – ترکمنستان – ایران را راهگذر واقعی "شمال – جنوب" عنوان کرده اند، زیرا راه اندازی آن امکان فراهم می کند تا زمان حمل و نقل و انتقال کالا در این مسیر دو شبانه روز کاسته شود.  

به اشتراک گذاشتن اخبار: