ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

11:26 | اکتبر06 تهران

تعدادی از پالایشگاه های میدان گازی پارس جنوبی راه اندازی شد

تاریخ: 11:17, 18-11-2014.


تهران. سه شنبه، 18 نوامبر 2014 میلادی برابر با 27 آبان 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، سومین ردیف پالایشگاه فازهای 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی وواحد سوم شیرین سازی فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی راه اندازی شد.
بنابراین گزارش، شعبان پور، مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس گفت این ردیف پالایشگاهی با استفاده از گاز فازهای 6 و 7 و8 در مدار تولید قرار گرفته است.
آقای شعبان پور افزود با آغاز تولید گاز در این ردیف پالایشگاهی بیش از نیمی از ظرفیت پالایشی گاز در این طرح بزرگ در مدار قرار گرفته است.
وی گفت مطابق هماهنگی های انجام شده تلاش می شود برای زمستان امسال حداقل 40 میلیون مترمکعب گاز شیرین در سه واحد پالایشگاهی فاز 15 و 16 تولید شود.
آقای شعبان پور افزود هدف از توسعه فازهای 15و 16 تولید روزانه بیش از 56 میلیون متر مکعب گاز طبیعی، 75 هزار بشکه میعانات گازی، 400  تن گوگرد و تولید سالانه یک و نیم میلیون تن گاز مایع است.
فلاح نژاد، مجری طرح توسعه فاز 12 هم گفت روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز از خط لوله پنجم سراسری دریافت و پس از فرآورش در این واحد به خطوط سراسری گاز کشور تزریق می شود.
آقای فلاح نژاد افزود: این خط لوله ظرفیت دریافت یک میلیارد فوت مکعب گاز از خط پنجم شبکه سراسری را دارد.
وی گفت: هم اکنون از فاز 12 به عنوان بزرگترین فاز پارس جنوبی یک میلیارد و 500 میلیون فوت مکعب گاز به شبکه سراسری تزریق می شود.
آقای فلاح نژاد افزود هم اکنون سکوی آ فاز 12 با ظرفیت تولید روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز در مدار تولید بوده و سکوهای بی و سی این فاز که مراحل نهایی پیش راه اندازی را می گذراند تا پایان آذر وارد مدار تولید خواهند شد.
وی گفت با بهره برداری کامل از فاز 12 روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز معادل 65 میلیون متر مکعب به شبکه سراسری تزریق خواهد شد.
فاز 12 پارس جنوبی از نظر حجم کار، میزان سرمایه گذاری و تولید بزرگترین فاز منطقه گازی و نفتی پارس جنوبی است و شرکت پتروپارس مسئولیت ساخت و راه اندازی این فاز را برعهده دارد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: