ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

10:43 | اکتبر06 تهران

گسترش روابط و همکاری های ایران و روسیه

تاریخ: 11:12, 18-11-2014.


تهران. سه شنبه، 18 نوامبر 2014 میلادی برابر با 27 آبان 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و سرگئی ناریشکین، رئیس مجلس نمایندگان پارلمان روسیه (دوما) دیروز در تهران با یکدیگر دیدار کردند.
بنابراین گزارش، در این دیدار که در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، آینده همکاری‌های تهران و مسکو در عرصه‌های گوناگون به‌ویژه پارلمانی بررسی و بر تقویت و گسترش روابط تأکید شد.
رئیس دومای روسیه پس از گفتگو با همتای ایرانی خود گفت: مواضع روسیه و ایران در عرصه‌های گوناگون ازجمله درخصوص مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای مشابه یا یکسان است.
سرگئی ناریشکین، با اشاره به تحریم‌های غرب علیه ایران و روسیه تصریح کرد: این تحریم‌ها بیشتر جنجال و شانتاژ سیاسی با هدف بحران‌آفرینی است و هیچ گونه وجهه قانونی و حقوقی به لحاظ بین‌المللی ندارد.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفتگوهایش را با رئیس دومای روسیه مفید و سازنده خواند و با اشاره به روابط تاریخی دو کشور گفت: تهران و مسکو به طور مستمر درخصوص مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای رایزنی می‌کنند.
رئیس مجلس شواری اسلامی همکاری‌های ایران و روسیه را درخصوص مسائل منطقه‌ای از جمله مبارزه با تروریسم ضروری خواند و افزود: درخصوص مسائل سوریه و عراق گفتگو کردیم و تأکید شد که باید فعالیت تروریست‌ها با هر شیوه‌ای متوقف شود.
آقای لاریجانی همچنین گفت: درخصوص مسئله هسته‌ای با روسیه از گذشته همکاری کرده‌ایم و امیدواریم این سفر به تقویت سریع‌تر روابط و همکاری‌های دو کشور ازجمله پارلمان‌های ایران و روسیه منجر شود.
رئیس دومای روسیه نیز گفت: ما پیشنهاد پیوستن ایران را به مجمع پارلمانی سازمان امنیت مطرح کرده‌ایم و حضور و عضویت ایران را در این مجمع مؤثر می‌دانیم.
وی افزود: درخصوص مسائل و زمینه‌های همکاری اقتصادی ایران و روسیه از جمله نفت، گاز و انرژی با رئیس مجلس شورای اسلامی گفتگوهای خوبی انجام دادیم.
رئیس دومای روسیه تصریح کرد: تهران و مسکو مخالف سیاست‌های مداخله‌جویانه غرب در امور کشورها هستند و آن را عامل بروز بحران‌های مختلف در جهان می‌دانیم و معتقدیم باید حق حاکمیت کشورها و حقوق بین‌الملل به رسمیت شناخته شود و کشورها از دخالت در امور یکدیگر پرهیز کنند.
ناریشکین، به دعوت رسمی آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در تهران بسر می برد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: