ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

17:08 | جولای05 تهران

دادگاه داکا دوران محکومیت خالده ضیاء را به ده سال افزایش داد

تاریخ: 08:04, 31-10-2018.


تهران. 31 اکتبر 2018 میلادی برابر با 9 آبان ماه 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
دادگاهی در زندان قدیم داکا پایتخت بنگلادش روز دوشنبه دوران محکومت خالده ضیا نخست وزیر پیشین این کشور را از 5 سال به 10 سال افزایش داد و این در حالیت که متهم در جلسه دادگاه حضور نداشت و در بیمارستان بستری است. دراین باره سایت روسی کاپیتال به نقل از پایگاه دی وی خبر داد واین پایگاه به نقل قول از وکلای دفاع خالده ضیاء گزارش منتشر کرده است.
برمبنای این گزارش روز قبل از صدور حکم دادگاه، دیوان عالی کشوراجازه داد تا دادگاه بدون حضور ضیاء محاکمه را برگزار کند زیرا دیوان عالی کشور معتقد بود که ضیاء با نیامدن به دادگاه سعی در مختومه کردن پرونده را دارد.
دادگاه داکا خالده ضیاء 73 ساله را در پرونده اختلاس صدها هزار دلار از خیریه ای با نام همسر مرحومش ضیاء الرحمن گناهکار اعلام کرد. خالده همسر ضیاء الرحمن رئیس جمهور اسبق و فقید بنگلادش است.
خالده ضیاء که قبل از محکومیتش دو بار نخست وزیر بنگلادش بود از ماه فوریه سالجاری میلادی (برار با بهمن ماه سال گذشته خورشیدی) به همراه سه نفر دیگردر پرونده ای مرتبط با این اختلاس در زندان محکومیت خود را میگذراند. طبق شواهد موجود در پرونده، ضیاء و سه نفر دیگر با سوء استفاده از قدرت و نفوذ خود مبلغ31,5  میلیون تاکا معادل بیش از 371 هزار دلار کمک جمع آوری شده برای "خیریۀ اعتماد ضیاء" را اختلاس کردند.
دادرس پرونده را در زندان قدیم داکا بررسی و همانجا حکم را صادر کرد به دلیل این که مقامات زندان هر چه تلاش کردند نتوانستند ضیاء را به دادگاه ببرند. او اخیرا به دادگاه شکایت کرده بود که دست و پایش دیگر حسی ندارند.
مرزا فخرالاسلام عالمگیر دبیر کل حزب ناسیونالیست بنگلادش(BNP)  اعلام کرد که این پرونده با اهداف سیاسی دنبال میشود تا خالده ضیاء رهبر این حزب سیاسی و اعضای خانواده وی از عرصه سیاست به کلی خارج شوند.
ضیاء در پروندۀ قبلی متهم شده بود که مبلغ 252 هزار دلار از حساب بانکی یک سازمان خیریه برای رسیدگی به امور کودکان یتیم، دزدیده است. خالده ضیاء همواره این اتهام را تکذیب کرده و آن را یک توطئه‌ی سیاسی علیه خود و حزب متبوعش خوانده است.
خالده ضیاء رقیب سنتی شیخ حسینا، نخست‌وزیر کنونی بنگلادش به‌ شمار می‌رود، با این محکومیت پنج‌ساله، از شرکت در انتخابات ماه دسامبر کشور نیز منع شده است.
در تظاهرات خونین سال 2014 در بنگلادش، بیش‌از 200 نفر از هواداران خالده ضیاء و نیروهای اسلام‌گرای متحد آن گروه، کشته شدند.
چندی پیش از این دادگاه بنگلادش طریق رحمن پسر خالده ضیاء و مجری وظیفه رئیس حزب ناسیونالیست بنگلادش را به اتهام سوءقصد در سال 2004 به جان شیخ حسینا نخست وزیر وقت و کنونی این کشور محکوم به حبس ابد کرد و این در حالیست که طریق رحمن درمحاکمه های دادگاهی حضور نداشت زیرا وی از کشورش به انگلیس گریخته و در لندن به سر می برد

به اشتراک گذاشتن اخبار: