برگزاری نشستهای علمی و ایرانشناسی در دانشگاه های شهر آستانه

تاریخ: 18:18, 10-11-2014.


آلماتی. دوشنبه، 10 نوامبر 2014 میلادی برابر با 19 آبان ماه 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ – خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان، در پی حضور دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، برنامه ها ونشست های علمی در دانشگاه های مختلف شهر های آلماتی و آستانه جمهوری قزاقستان برگزار کردید. اخیرا با همت دکتر اصغر صابری، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، یک نشست در دانشگاه حقوق و یک نشست در دانشگاه اوراسیای قزاقستان برگزار شد.
در این نشستها که با حضور دکتر رضا داوری اردکانی، دکتر اصغر صابری رایزنی فرهنگی وابراهیم هادوی، معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان و استادان و دانشجویان و مسئولان دانشگاه برگزار شد دکترداوری اردکانی در نشست دانشگاه حقوق به رابطه فلسفه و حقوق و در دانشگاه اوراسیا به بررسی اندیشه های فلسفی و عرفانی فارابی پرداخت.
کازبک ژیرنچین، معاون دانشگاه حقوق قزاقستان با خوش آمد گویی مقدم هیأت ایرانی، حضور اندیشمند و فیلسوف ایرانی  را در جمع دانشگاهیان دانشگاه حقوق گرامی داشت و اعلام کرد: ما روابط بسیار خوب و نزدیکی با مجموعه های علمی، فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران داریم و همواره از شخصیتهای جمهوری اسلامی ایران در این دانشگاه استقبال می کنیم و تمایل داریم که از علوم پیشرفته جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه ها بهره مند گردیم.
دکترصابری، رایزن فرهنگی ایران نیز با اشاره به جایگاه و مسئولیتهای علمی و آموزشی دکتر داوری اردکانی فرصت حضور ایشان را غنیمت شمرد و جهت اطلاع حاضرین به برنامه های متعدد آقای داوری در دانشگاه های فارابی، آکادمی علوم و دانشکده فلسفه و سایر دانشگاه ها اشاره کردو ابراز امیدواری نمود که در اینجا هم ضمن بهره مندی از مطالب ارزشمند ایشان زمینه توسعه همکاری های علمی و اموزشی فراهم گردد.
در ادامه جلسه دکتر رضا داوری اردکانی سخنرانی خود را پیرامون رابطه فلسفه و حقوق ارائه نمود و از جمله گفت: ما متعلق به یک فرهنگ بزرگ هستیم و خویشاوندی دیرینه ای با هم داریم.، ایشان بیان داشت که فلسفه بنیانش بر دوستی گذاشته شده است، با قانون و حقوق ارتباط تنگاتنگی دارد، هم فلسفه و هم حقوق هر دو برای ترسیم جامعه متعالی گام برمی دارند، بسیاری از فیلسوفان گفته اند که کشورهای توسعه نیافته از قطار تاریخ پیاده می شوند، بسط و توسعه فلسفه و قانون بسیار مغتنم و ارزشمند است ولی تا زمانیکه زمینه اجرای قاون در جامعه فراهم نشود و مردم خود را ملتزم به اجرای قانون ندانند فلسفه ، قانون و یا هر علم دیگری نمی تواند برای تعالی جامعه تاثیری داشته باشد.
آقای دکتر داوری با شاره به رابط دین و سیاست و قانون بیان داشت: از قرن 18 میلادی امور حکومتی و سیاست از دین جداست در صورتی که دین خود نوعی سیاست و قانون حکومت است بطوریکه نمی توان حکومتی تشکیل داد که به امور فردی و اجتماعی افراد بی تفاوت باشد و قوانین و فرامین دین هم هم برای فرد و جامعه آمده است.
در پایان این نشست ضمن پاسخگویی به پرسش حاضرین با توجه به درخواست معاون دانشکاه در مورد توسعه روابط علمی، آموزشی فیما بین مقرر گردید طی نشستی بین مسئولین دانشگاه و سفارت جمهوری اسلامی ایران و رایزنی فرهنگی با تدوین چارچوب همکاری ها برنامه ای برای تداوم و گسترش همکاری ها فراهم گردد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: